Mottar pris for artikkel om kjønnsforskjeller og korrupsjon

I en prisvinnende artikkel viser Francesca Refsum Jensenius at uerfarne kvinnelige politikere i India er mer ærlige enn menn, men at denne kjønnsforskjellen forsvinner blant mer erfarne politikere.

Bildet kan inneholde: smil, kinn, leppe, øyenbryn, flash fotografering.

Kvinner blir også korrupte: Dersom alle som kommer inn i politikken blir korrupte så tyder det på systemfeil, skriver Francesca Refsum Jensenius i prisvinnende artikkel. Foto: Nina Krømer.

Norges Fulbright Alumniforening tildeler Francesca Refsum Jensenius, professor ved Institutt for statsvitenskap, Fulbrights Artikkelpris for 2023.

Jensenius' artikkel "Time in Office and the Changing Gender Gaps in Dishonesty: Evidence from Local Politics in India" blei publisert i det internasjonale tidsskriftet American Journal of Political Science i 2022.

- Det er utrolig hyggelig å få en sånn anerkjennelse for arbeidet vi la ned i denne artikkelen, sier prisvinneren.

Jensenius og medforfattere viser at det ikke er noen kjønnsforskjell i holdninger til korrupsjon blant lokalpolitikere i India – et samfunn med store kjønnsforskjeller der korrupsjon er utbredt.

- Vi synes i hvert fall sjøl at resultatene er veldig spennende. Vi fant at uerfarne kvinnelige politikere er mer ærlige enn menn, men at denne kjønnsforskjellen forsvinner blant mer erfarne politikere.

Tyder på systemfeil

Prisvinneren innrømmer at det ligger mye jobb bak studien, som baserer seg på dybdeintervjuer og ulike tester av økonomiske insentiver med 400 lokalpolitikere i India.

- Det er ofte man hører at det må flere kvinner inn i politikken for å redusere korrupsjon. Jeg er helt enig at det er viktig med flere kvinner i politikken, men det blir feil å forvente at kvinner skal oppføre seg annerledes enn menn når de kommer i maktposisjon, sier Jensenius.

Hun poengterer at kvinner burde få komme inn i politikken for å jobbe med sakene de brenner for, men at kvinner også blir korrupte i en kontekst der mannlige politikere er korrupte.

- Dersom alle som kommer inn i politikken blir korrupte så tyder det på systemfeil. Da må man jobbe med å endre strukturene, og ikke tro at det hjelper å skifte ut enkeltindivider.

Forsker videre på valg og demokrati i India

I ei pressemelding fra Norges Fulbright Alumniforening, heter det at «studien er usedvanlig godt utført. Det empiriske arbeidet er solid og kreativt. Analysen bidrar med kunnskap om hvordan holdninger og atferd er dynamiske, og ikke statiske, og hvordan erfaringer og sosialisering danner våre atferdsmønstre. Studien gir lite støtte til hypotesen om at økt kvinnelig representasjon i politikken automatisk vil bidra til å redusere korrupsjon - bortsett fra på helt kort sikt».

Jensenius er i gang med flere ulike prosjekter relatert til valg og demokrati i India, og likestillingspolitikk både i India og rundt om i verden.

- Den prisvinnende artikkelen er del av et større prosjekt der vi ser på "kvaliteten" til politikere på ulike nivåer og ulike kontekster i India, og der vi forsøker å problematisere hva som egentlig kjennetegner en "god" politiker.

Publisert 9. juni 2023 09:34 - Sist endret 21. juni 2023 09:54