English version of this page

Thorgeir Kolshus blir ny instituttleder ved Sosialantropologisk institutt

Kolshus kommer fra stilling som professor ved OsloMet, og tiltrer som instituttleder 11.09.2023.

Thorgeir Kolshus

Blir ny instituttleder ved Sosialantropologisk institutt (SAI): Thorgeir Kolshus (Foto: OsloMet)

­– Jeg er svært fornøyd med tilsettingen av Thorgeir Kolshus. Han er godt kvalifisert for stillingen, og har en bred erfaring som vil komme instituttet til gode, sier dekan Anne Julie Semb.

Kolshus er utdannet sosialantropolog med doktorgrad fra Universitetet i Oslo, og var ansatt ved Sosialantropologisk institutt i perioden 2002 til 2019. Nå ser han frem til oppstarten ved instituttet

– Mine ambisjoner er at SAI skal bli et enda bedre sted å være student, og at vi gjennom god formidling av glitrende forskning skal være tydelige stemmer i samfunnsdebatten, sier han.

Kolshus er koordinator for Association for Social Anthropology in Oceanias årlige æresforelesning.

Kolshus er opptatt av drivkreftene bak samfunnsutvikling, spesielt samspillet mellom religion og politikk, identitetsutvikling og forskjellskapende prosesser. Hans regionale spesialisering er Stillehavet, nærmere bestemt den nordlige delen av øystaten Vanuatu.

Han forsker også på forskningsformidling, og har vært spaltist for Aftenposten og Dagens Næringsliv.

– Jeg gleder meg veldig til å jobbe langsiktig og strategisk med utviklingen av faget som står mitt hjerte nærmest, i spann med fantastiske kolleger på et institutt jeg er veldig glad i, avslutter Kolshus.

Publisert 26. juni 2023 15:28 - Sist endret 27. juni 2023 13:56