To kompetanse-hub’er til SV-fakultetet

Institutt for statsvitenskap og Psykologisk institutt har fått midler til å bygge hver sin kompetanse-hub. Hub’ene skal samle tverrfaglige krefter og bidra til kunnskapsoverføring på tvers av UiO innenfor en spesifikk teknologi.

Survey-gjengen: Tobias Bach, Christian Lehne og Tore Wig

Skal utvikle Nettskjema. SURVEY-gruppen vil gjøre UiOs eget produkt Nettskjema bedre egnet til forskning. F.v. Tobias Bach, Christian Lehne og Tore Wig. Foto: Erik Engblad/ UiO

På statsvitenskap vil de forbedre UiOs nettskjema til forskningsformål. Hub’en kaller de derfor for SURVEY.

Nettskjema til forskning

– Ja, vi skal rett og slett forbedre UiOs nettskjema, ved å tilrettelegge for det man kaller for survey-eksperimenter.

Det sier Tobias Bach ved Institutt for statsvitenskap. Han leder hub-noden SURVEY sammen med Tore Wig. Han så seg lei på at nettskjema ikke kan håndtere survey-eksperimenter på en god måte og ville gjøre noe med det.

– Det finnes noen workarounds, men de tillater bare veldig enkle eksperimenter, sier han.

Survey-eksperimenter brukes mer og mer i samfunnsvitenskapelig forskning, inklusive statsvitenskapelig, ifølge Bach.

Samtidig er nettskjema et produkt utviklet av IT-avdelingen på UiO, som selger brukslisenser til partnere utenfor UiO.

Mange UiO-ansatte bruker nettskjema. Mange fagmiljøer på UiO bruker survey-eksperimenter og noe av hensikten med å opprette hub’er er å samle fagkrefter som tar i bruk lignende IT-metoder og teknologi i forskningen sin.

– En ting vi skal gjøre i denne hub-noden er å forene fagmiljøene som bruker survey-eksperimenter, som en referansegruppe for utvikling av nye funksjonaliteter i nettskjema, forteller Bach.

Tanken, fortsetter han, er at de som utvikler nettskjema får innspill fra hub-noden og at hub-noden piloterer nye funksjoner og muligheter i nettskjema.

– For å kunne bruke det som et verktøy i forskning, som en metode, understreker han.

Deltakerpakker

Bildet kan inneholde: rektangel, font, parallell, elektrisk blå, sirkel.
SURVEY regner med mye testing før nye funksjonaliteter i Nettskjema lanseres.

Hub-noden favner enda bredere enn utvikling av UiOs nettskjema til forskningsformål. SURVEY har ambisjoner om å forenkle forskeres tilgang til respondenter, men også etablere arenaer for kompetanseutveksling på survey-metoden. Dertil samarbeider hub-noden med Digital Scholarship Center på Universitetsbiblioteket.

– Det vanligste vi gjør er en befolkningsundersøkelse. Da trenger vi tilgang til folk som kan svare på spørsmålene våre.

Bach nevner flere forskergrupper som er interesserte i å få tilgang til respondenter, også fra andre land.

– Da er man nesten nødt til å bruke kommersielle aktører, som tilbyr slike tjenester. Utfordringen med de er at forskergruppen må lage egen kontrakt og egen databehandlingsplan for hver gang, sier han.

På nettsiden til SURVEY står det at hub-noden skal legge til rette for paraplyavtaler og -lisenser og gjøre dem kjent på universitetet.

– Slik at ikke hver forskergruppe må finne opp hjulet på nytt, men et man kan si at UiO har avtale med den og den aktøren og her er betingelsene.

For eksempel at man har en databehandlingsavtale på plass, for det letter jobben for veldig mange forskere, forklarer Bach.

SURVEY fikk 5.400.000 millioner kroner av universitets infrastrukturmidler for en prosjektperiode på tre år, fra 2023 til 2026.

Kjernefasilitet på PSI

Den andre hub’en som nylig fikk infrastrukturmidler fra UiO heter “CAPRO: Capture and processing of life science big data for the social sciences and humanities”. De ble tildelt status som kjernefasilitet på UiO i år og bor på Senter for livsvitenskap i hjerne og kognisjon på Psykologisk institutt.

CAPRO har fått tildelt 4 millioner kroner for den samme prosjektperioden (2023-26).

Av Svein Harald Milde
Publisert 29. nov. 2023 16:03 - Sist endret 31. mai 2024 08:43