To Marie Curie-tildelinger til SV-fakultetet

Det samfunnsvitenskapelige fakultetet får to nye Marie Curie-prosjekter fra det Europeiske Forskningsrådet. ARENA er så heldige å få besøk av den ene, mens den andre går til Institutt for sosiologi og samfunnsfag.

– MSCA er en fin måte for fakultetet å trekke til seg noen av de beste blant unge forskere i Europa, sier forskningsdekan Tore Nilssen.

Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA) er en EU-satsing hvor vertsuniversiteter søker om midler sammen med den unge forskeren de vil rekruttere.

Siden 2018 har fakultetet tilbudt såkalt «Master Class» for de som vil søke om å få en MSCA-postdoktor. Her får de som ønsker det bistand til å skrive en god søknad og sikre seg det forskertalentet de har sett seg ut til sitt prosjekt.

– MSCA-ordningen har veldig høy status på samme nivå som ERC i eksellenspillaren til Horisont Europa. Klart det er gjevt med disse to tildelingene, legger dekanen til.

Disse to siste Marie Curie-tildelingene føyer seg inn i rekken av tilsammen 6 MSCA-prosjekter som er tildelt SV-fakultetet siden 2018.

Oversikt per fakultet

• Det humanistiske fakultet: 9 innvilget

• Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet: 3 innvilget

• Det samfunnsvitenskapelige fakultet: 2 innvilget

• Naturhistorisk museum: 2 innvilget

• Det medisinske fakultet: 1 innvilget

• Det odontologiske fakultet: 1 innvilget

På verdensbasis har 1093 forskere fått et European Postdoctoral Fellowships, mens 142 forskere har fått et Global Fellowships. Totalt deles det ut 275 millioner euro i årets tildeling.

Av Svein Harald Milde
Publisert 17. feb. 2023 15:09 - Sist endret 21. juni 2023 09:54