Fakultetet oppretter arbeidsgruppe for kunstig intelligens i forskning

Hvordan vil KI endre forskernes hverdag? Hvilke muligheter og mulige farer? Det skal en arbeidsgruppe ved Det samfunnsvitenskapelige fakultetet finne ut av.

KI konsept

Fotoillustrasjon: Colourbox.com

– Vi ønsker å sette samfunnsvitenskapelige forskere i best mulig stand til å møte denne utviklingen gjennom kompetanseheving og synliggjøring av hva teknologien muliggjør, sier arbeidsgruppens leder, Nikolai Olavi Czajkowski.

Til vanlig er han førsteamanuensis ved Psykologisk institutt på SV-fakultetet og over gjennomsnittlig opptatt av KI i forskning og undervisning.

Game Changer

– Det har skjedd en del siden jeg fikk min første datamaskin på 80-tallet, men av all teknologisk utvikling jeg har sett til nå, har jeg aldri opplevd noe så overveldende som dette.

– KI er en teknologi jeg virkelig tror kan endre både menneskers liv og samfunnet radikalt, fortsetter han.

Bildet kan inneholde: person, panne, hake, yttertøy, smil.
Nikolai Olavi Czajkowski. Foto: UiO

Czajkowski understreker at gruppen er i oppstartfasen, men han ser for seg at de må følge den rivende utviklingen tett og samtidig sørge for å løfte KI-kompetansen blant fakultetets forskere.

– Jeg tenker at vår rolle nå blir blant annet å vise at KI kan være en ordentlig støtte til samfunnsvitenskapelig forskning, og jeg håper at vi kan gi forskere ved SV-fakultetet anvendelig kunnskap og gode verktøy, for å kunne bruke KI på en hensiktsmessig og forsvarlig måte.

Bekymret og begeistret

Lederen brenner nemlig for å løfte KI på forskernes dagsorden, men han er også opptatt av hvordan SV-fakultetet bør posisjonere seg fremover og hvordan man kan nyttiggjøre seg av den nye teknologien. Selv om vi det siste året har sett en voldsom utvikling, er det all grunn til å tro at teknologien, i likhet med arbeidsgruppen, likevel er i startfasen.

– Vi ønsker å arrangere seminarer og presentere spennende, aktuell samfunnsvitenskapelig forskning, som viser hvordan KI kan brukes.

Kompetansetrening på bruk av plattformene og programvarene på ulike nivåer, er også aktuelt, nevner han. Fra hvordan vi bruker språkmodeller som ChatGPT og andre KI-verktøy som kan støtte forskning til hvordan vi lager egne, nye systemer.

– I tillegg bør forskere bli mer kjent med rammeverket, etikken, jussen osv. rundt bruken av disse verktøyene.

– Denne teknologien krever nye måter å samhandle med maskiner på. Mange nøler nok også med å bruke den i forskning fordi det ikke finnes en felles forståelse blant ulike aktører i feltet om hva som utgjør akseptabel bruk, fortsetter han.

Det store teknologikappløpet

Reset er allerede i gang, og store nasjoner investerer mangfoldige milliarder på utvikling og implementering av KI.

Czajkowski forventer veldig spennende år framover med et rasende teknologisk kappløp over hele verden.

– Mens vår gruppe jobber, fortsetter teknologien å utvikle seg lynraskt, noe som vil gjøre det utfordrende å sørge for at våre innspill holder tritt.

Han spår at OpenAI lanserer en ny versjon av ChatGPT i løpet av året. Forbedringen fra 3.5 til 4 var betydelig, ifølge Czajkowski, og det er først med versjon 4 at dette er har blitt et nyttig arbeidsverktøy til forskeren.

Selskapet OpenAI har selv uttalt at de jobber med versjon 5 og at den vil trumfe forgjengeren.

– Jeg er veldig spent på ChatGPT-5. Om spranget fra forrige versjon igjen er stort, er det all grunn til å tro at det vi har sett så langt bare er begynnelsen. Denne utviklingen skal vi følge nøye med på, lover han.

Pågående spørreundersøkelse

For noen få dager siden sendte dekan Anne Julie Semb ut en anmodning til vitenskapelige ansatte ved SV-fakultetet om å delta i en undersøkelse, for å kartlegge hvilke typer data og hvilke metoder som brukes i samfunnsvitenskapelig forskning og om UiOs IT-tjenester dekker forskernes behov for innsamling, analyse, lagring og arkivering av forskningsdata.

– Vi planlegger en serie engasjerende seminarer for å øke kompetansen rundt kunstig intelligens ved SV.

– For å gjøre disse mest mulig relevante for våre ansatte hadde det vært til stor hjelp om så mange som mulig svarer på spørreundersøkelsen, oppfordrer Czajkowski.

Publisert 29. feb. 2024 17:03 - Sist endret 29. feb. 2024 17:07