English version of this page

SV-fakultetet blir partner i to nye doktorgradsnettverk

Helene Sjursen ved ARENA og Sascha Frühholz ved Psykologisk institutt mottar prestisjefylte EU-midler, for å undersøke EUs globale rolle samt stemmeteknologi i kunstig intelligens.

Helene Sjursen og Sascha Frühholz

Bidrar i store europeiske doktorgradsnettverk. Helene Sjursen (ARENA) og Sascha Frühholz (PSI) har fått Marie Sklodowska-Curie Doctoral Networks midler til å ansatte henholdsvis to og en stipendiat til forskningsprosjektene. Foto av Sjursen Erik Engblad / UiO. Foto av Frühholz: Privat.

Bevilgningene kommer gjennom Marie Sklodowska-Curie Doctoral Networks-programmet til EU. Sjursen og Früholz blir partnere og veiledere i to nye prosjekter.

– Det betyr at midlene først og fremst går til å rekruttere stipendiater, to ved ARENA og én ved PSI.

Det sier Marit Eldholm, seksjonsleder for forskning og kommunikasjon ved SV-fakultetet.

Stipendiatene skal, ifølge Eldholm, tas opp på lokalt ph.d.-program og samtidig følge et internasjonalt forsknings- og utdanningsprogram i 36 måneder.

EUs globale rolle

Sjursen er partner i prosjektet «Contested EU foreign policy in an era of geopolitics» (EUFOG), som skal undersøke hvordan EUs globale rolle påvirkes av geopolitiske endringer i internasjonal politikk.

– Vi vil studere hvordan dette påvirker internpolitiske prosesser i EU, særlig innenfor utenriks- og sikkerhetspolitikken, hvordan innholdet i EUs utenrikspolitikk påvirkes og om andre lands syn på EUs globale rolle har endret seg.

Ifølge Sjursen planlegger prosjektet å rekruttere 15 doktorgradsstipendiater, hvorav ARENA skal huse to. Stipendiatene vil også tilbringe en del av sin forskningstid ved de andre partnerinstitusjonene, siden dette er et europeisk nettverk.

– Så våre stipendiater kommer til å reise ut, og vi kommer til å få besøk av andre fra partnerinstitusjonene. I tillegg vil vi tilby en rekke kurs i teori og metode, som alle stipendiatene skal være med på. Mine oppgaver blir i hovedsak knyttet til veiledning og undervisning, sier hun.

Stemmebruk og teknologi

Frühholz-prosjektet har inngått et samarbeid med «Voice Communication Sciences» (VoCS)». De skal studere hvordan mennesker og dyrearter bruker stemmen til å kommunisere og kombinere dette med stemmeteknologi (Voice Technology/ VT) innen kunstig intelligens (KI). Spesielt vil de se på hvordan KI-stemmene klarer å gjengi såkalt paralingvistisk informasjon, som identitet, emosjonell tilstand og helse.

– VoCS-prosjektet er et ambisiøst initiativ for å undersøke utfordringene med stemmekvalitet og forsterke Europas posisjon innenfor denne teknologien, sier han.

– Vårt mål er å bidra til den ekspanderende VT-industrien, ved å utdanne et nettverk av dyktige eksperter som former fremtiden for VT i Europa.

Frühholz forklarer videre at VoCS vil gi en ny generasjon forskere tverrfaglig spisskompetanse på stemmeteknologi.

Prosjektet samler 21 partnere i 12 land. Alle skal samarbeide om å tilby et godt opplæringsprogram og kombinere praktisk ferdighetstrening i laboratorier med tverrfaglige workshops.

– Prosjektets innovative potensiale ligger i den brede tilnærmingen til stemmebehandling, understreker han.

Erfaring som koordinator

Seksjonsleder Marit Eldholm har koordinert et tilsvarende ph.d.-nettverk på ARENA, da hun jobbet der som forskningsrådgiver.

Marit Eldholm
Marit Eldholm. Foto: UiO

– Selv har jeg positiv erfaring som administrativ prosjektleder for et lignende prosjekt, PLATO, som ARENA koordinerte fra 2017 til 2020 under Horisont 2020-programmet.

– Vi ansatte tre doktorgradsstipendiater, som var tatt opp ved ph.d.-programmene til henholdsvis statsvitenskap og sosiologi.

– Løpet for stipendiatene i slike prosjekter er ofte intenst, men også svært givende. De skal gå på ph.d.-skoler, kurs og utenlandsopphold av ulik varighet mellom partnerne i forskningsnettverket. De får et unikt internasjonalt nettverk, som ofte også inkluderer partnere utenfor akademia. Dettet er utrolig verdifullt og lærerikt for dem, avslutter seksjonslederen.

Hva er MSCA Doctoral Network?

Det er EUs fremste utdanningsprogram for doktorgradskandidater. Finansieringen skal bidra til å bygge partnerskap mellom offentlige og private organisasjoner fra forskjellige sektorer i hele Europa og gjøre kandidatene enda bedre rustet til å følge ulike karriereveier etter avlagt doktorgrad.

Gjennom nettverkene får doktorgradsstudenter muligheten til å jobbe sammen med fremragende forskere og relevante sektorer utenfor akademia, noe som er avgjørende for deres personlige og profesjonelle utvikling. Prosjektene tilbyr internasjonal mobilitet, sektoroverførende erfaringer og ferdighetsutviklende kurs.

Overordnet ønsker EU å forbedre kvaliteten og harmonisere strukturene for doktorgradsutdanning i Europa gjennom å finansiere slike samarbeidsprosjekter.

Publisert 25. apr. 2024 15:11 - Sist endret 25. apr. 2024 16:02