English version of this page

Fjerde prestisjetunge ERC-tildeling til SV-fakultetet

Andrea Joslyn Nightingale fra Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi har fått Advanced Grant fra Det europeiske forskningsrådet. Det er fjerde gang i år at en forsker ved SV-fakultetet får denne prestisjefulle bevilgningen fra ERC.

Andrea Joslyn Nightingale

Andrea Joslyn Nightingale fra ISS har fått SV-fakultetets fjerde Advanced Grant (AdG) fra Det europeiske forskningsrådet (ERC) - det femte til hele UiO.i år. Foto: UiO

Fakultetet står dermed for fire av UiOs fem tildelinger i år.

– Dette er en veldig gledelig nyhet! Gratulerer til Andrea Nightingale! Årets AdG-tildelinger til ansatte ved vårt fakultet viser at vi har ledende forskere i hele bredden av samfunnsfaget.

Anne Julie Semb
Dekan Anne Julie Semb. Foto: Erik Engblad/ UiO

Det sier SV-fakultetets dekan, Anne Julie Semb, og legger til:

– Mobiliseringen av fakultetets erfarne forskere i forbindelse med ERC-utlysningen har vært svært vellykket. Det er et privilegium å lede et fakultet med så mange kreative og flinke ansatte.

Tidligere i vår fikk Andreas Moxnes ved Økonomisk institutt og Vegard Skirbekk ved Psykologisk institutt AdG-tildelinger for sine prosjekter, mens Yves Steinbach fra Institutt for statsvitenskap ble samarbeidspartner i et tredje Advanced Grant ved fakultetet.

Ustyrlig verden

Det fjerde AdG-prosjektet heter «Unruly entanglements of sociomaterial change, knowledge, and power in energy frontiers” (UNRULY). Prosjektleder er Andrea Joslyn Nightingale fra Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi,

Prosjektet fikk toppkarakter av ERC-panelet, men stod likevel på venteliste en stund, før den hyggelige beskjeden kom.

– Jeg ble virkelig overrasket, glad og lettet, sier Nightingale.

Hun vil undersøke om samfunnet skaper mer usikkerhet ved å prøve å foregripe fremtiden. I dette tilfellet ved å bygge enorm energiinfrastruktur i det globale sør, nærmere bestemt Nepal og Zambia, for å sikre økonomisk sikkerhet og energisikkerhet.

– Unruliness, slik jeg definerer det, tar tilbake et nedsettende begrep fra kolonitiden, for å beskrive skjulte og politisk potente møter, der usikkerheter oppstår og påvirker evnen til å styre under sosiale og miljømessige endringer.

Uviss fremtid

Sosialpolitikk og biofysiske endringer skjer, ifølge Nightingale, på måter som utfordrer stabile sannsynlighetsmønstre. Dette forandrer ikke bare dynamikken i økosystemene og vår kunnskap om dem, men også hvordan menneskene bruker sine land og fører sin politikk. Noe som påvirker økosystemene videre, understreker hun.

– I dette prosjektet vil vi prøve å konseptualisere begrepet unruliness. Det inneholder spenningen i uvissheter som er umulige å forutsi, for eksempel usikkerheter forårsaket av klimaendringer og behovet for å forberede seg på en foranderlig fremtid.

Teamarbeid

Prosjektet hennes, UNRULY, har blitt finansiert med rundt 26 millioner kroner (2.5 millioner euro) av Det europeiske forskningsrådet (ERC) over fem år.

– Jeg er enormt takknemlig for den støtten jeg har mottatt fra mine kolleger på instituttet og fakultetet. UiO har også gitt god støtte, både praktisk og som motivator. Alt bidro til å gjøre søknaden god, avslutter professoren.

Publisert 4. juni 2024 08:00 - Sist endret 6. juni 2024 14:10