Mest skoleeksamen på SV, men ikke nødvendigvis best

En ny, digital eksamensressurs tilrettelegger for enda bedre vurderingspraksiser ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet.

Klart til eksamen i Silurveien

Mer enn penn og papir: Skoleeksamen kan by på mange spennende muligheter, ifølge Torbjørn Skardhamar. Foto: Amund Aasbrenn / UiO

Skoleeksamen er gammeldags. Det er det mange som mener. Men Torbjørn Skarhamar, professor og undervisningleder ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, synes vi bør snakke eksamensformen mer opp.

I en kronikk på NRK argumenterer han for at en moderne, digital skoleeksamen sikrer likebehandling og reduserer mulighetene for fusk. En kartlegging gjennomført av læringsnettverket EILIN, viser at skoleeksamen er den foretrukne eksamensformen i en rekke fag ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet (SV).

– Skoleeksamen er det vi har mest av ved SV-fakultetet, og da er det viktig at vi gjør det bra, sier Skardhamar.

– Det er lett å tenke at vi er best på det vi gjør mest, så vi kan fokusere utviklingsinnsatsen på andre fronter. Men slik er det jo ikke. Det har skjedd masse med mulighetene for skoleeksamen.

Når Skardhamer lager skoleeksamen, sørger han for å betjene seg av det teknologiske potensialet vurderingsformen tilbyr. Studentene kan få utlevert datasett, de kan bruke statistikk, ulik software, og kan utføre som sjølstendige analyser på datamaskinen.

Han mener handlingsrommet er mye større med digital skoleeksamen enn gammeldags penn og papir.

– Men jeg er helt sikker på at veldig mange fortsatt legger opp skoleeksamen ganske tradisjonelt. Vi kan få til så mye mer, hvis vi får i gang en pedagogisk dialog om alle mulighetene ved eksamen.

Portrett av Torbjørn Skardhamar
Torbjørn Skardhamar: Slår et slag for skoleeksamen. Foto: Erik Engblad / UiO

Alt på ett sted

Det er akkurat hva læringsnettverket EILIN har forsøkt å gjøre. Nylig lanserte EILIN en meny over vurderingsformer i sin ressursbank. Ressursen er utvikla av Maria Månum Moen, vitenskapelig assistent hos EILIN, og skal primært være en oversikt over fordeler og ulemper ved ulike vurderingsformer. I tillegg viser ressursen fram eksempler på hvordan formene kan tas i bruk og hvilke som fungerer best på fakultetet.

– Vi har forsøkt å svare på vanlige problemstillinger som underviser møter når eksamensform skal velges, for eksempel tips til sensur og forholdet mellom formativ og summativ vurdering, sier Moen.

– Menyen har en rekke henvisninger til andre ressurser som er nyttige ved valg av vurderingsform, så man kan finne alt på ett sted.

Portrett av Maria Moen
Maria Månum Moen: Håper at den digitale eksamensressursen kan bidra til mer dialog om vurderingsformer ved SV. Foto: Erik Engblad / UiO

Kulturutveksling

Tiltaket fra EILIN er motivert av et ønske hos underviserne ved SV-fakultetet, om å få en bedre forståelse for mulighetene som ligger i vurdering.

– Som et forarbeid til denne ressursen, gjennomførte vi en kartlegging av eksamensformene som anvendes ved fakultet. Vi oppdaga at skoleeksamen er den mest brukte vurderingsformen på de fleste instituttene. Men variasjonen mellom instituttene virka unaturlig store, sier Moen.

Hun tror en «kultur» for eksamensavvikling kan ha etablert seg internt på hvert institutt.

– Vi ønsker at menyen over vurderingsformer kan bidra til dialog og tilrettelegge for at undervisere i enda større grad kan lære av hverandre på tvers av instituttene, sier Moen.

– Vi håper dette kan være en ressurs undervisere kan bruke når de planlegger eller reflekterer over eksamen. Vi er heldige som har så mange flinke undervisere ved SV-fakultetet, med kreative og godt fungerende vurderingspraksiser. EILIN håper at dette vil være en ressurs man kan bruke til inspirasjon og videre utvikling.

Utforsk vurderingsmenyen hos EILIN!

Publisert 15. jan. 2024 10:35 - Sist endret 23. jan. 2024 08:38