Studiebarometeret 2023: Satsing på arbeidslivsrelevans gir resultater

Studentene setter pris på SV-fakultetets høye faglige kvalitet, og de er ambisiøse på egne vegne. Årets studiebarometer viser også at det strategiske arbeidet med arbeidslivsrelevans i utdanningene gir svært positive resultater.

Studiebarometeret

Snart klare for arbeidslivet. Fakultetets satsinger på praksisorienterte studier har gitt resultater. Studentene melder i årets Studiebarometer at de nå er mer fornøyde med studienes arbeidslivsrelevans enn før. Foto: Susanne Njølstad Skandsen / UiO

– Studiebarometeret gir oss en indikasjon på hvordan vi ligger an når det gjelder studentenes tilfredshet med studiene vi tilbyr. Dette er en stor undersøkelse som belyser mange ulike sider av studenttilfredshet og vi jobber med tiltak ut fra funnene i undersøkelsen. Derfor er funnene i Studiebarometeret viktig informasjon for oss, sier studiedekan Tora Skodvin. Hun har satt seg nøye inn i resultatene for SV-fakultetet.

Arbeidslivsrelevans i stadig forbedring

– Alle undersøkelser peker mot at SV-studenter får jobber de er godt fornøyde med og opplever som relevante etter endte studier. Allikevel har Studiebarometeret synliggjort at studentene selv ikke nødvendigvis opplever at kompetansen deres er relevant for arbeidslivet. Derfor er det veldig gledelig at vi i år ser en betydelig forbedring i studentenes vurdering av arbeidslivsrelevans, sier en fornøyd studiedekan.

Fakultetet har satset målrettet på arbeidslivsrelevante tiltak i sine programmer og et karriererettet tilbud for å styrke studentenes karriere- og kompetansebevissthet. Studiedekanen tror det er noe av bakgrunnen for fremgangen på flere av arbeidslivsrelevanstiltakene som måles i årets studiebarometer.

– I tillegg til programmene som allerede har praksisemner, er det nå flere programmer som har fått tilført nye praksisemner f.eks. master i Economics og 5-årig Samfunnsøkonomisk analyse på Økonomisk institutt. Innføring av nytt praksisemne for masterstudenter på ØI har vært meget vellykket og etterspurt, noe vi ser igjen i resultatene av årets studiebarometer, fremhever Skodvin.

Bildet kan inneholde: halskjede, kinn, leppe, hake, øyenbryn.
Studiedekan Tora Skodvin. Foto: Erik Engblad/ UiO

Hun påpeker også at programmer som har en målrettet involvering av alumni og gjesteforelesere fra arbeidslivet har en betydelig økning. Det gjelder f.eks. master i Teknologi, innovasjon og kultur, master i sosialantropologi, bachelor i sosiologi, og bachelor i samfunnsøkonomi.

På statsvitenskap har de jobbet målrettet med studentenes kompetansebevissthet, og det tror vi gjenspeiles i en god økning i studentenes tilfredshet med informasjon om hvordan egen kompetanse kan formidles og brukes i arbeidslivet.

I tillegg har fakultetet utviklet og lansert digitale karriereemner for alle studentene. Disse følges av over 2300 studenter hvert semester. Fakultetet anbefaler at dette tilbudet skaleres opp til alle studenter på UiO gjennom tilbudet til UiO Karriere.

Fortsatt mye å jobbe videre med

–Vi er veldig fornøyde med at studentene skårer arbeidslivsrelevans høyere i år enn i fjor, men vi er ikke helt fornøyde med at den generelle kategorien «tilknytning til arbeidslivet» bare oppnår en gjennomsnittlig skår på 2.9, som er noe under det nasjonale gjennomsnittet på dette området. Studentenes opplevelse av arbeidslivsrelevans vil antakelig bare bli viktigere i årene som kommer, både for studentrekruttering, gjennomføringstid og frafall, så dette er et veldig viktig satsingsområde for oss, sier Skodvin, og fortsetter:

–Resultatene i Studiebarometeret indikerer derfor også at vi må utvide tilbudet av små og store arbeidslivsrelevanstiltak, spesielt tidlig i studentenes studieløp og i samarbeid med arbeidslivet. Vi må også bli flinkere til å informere studentene om mulighetene som finnes ved fakultetet, sier Skodvin.

Ambisiøse og fornøyde studenter

– Det er veldig gledelig at den «overordnede tilfredshet» blant SV-studentene er bra, med en skår på 4,2. Det er litt høyere enn i fjor, og høyere enn både gjennomsnittet på UiO og nasjonalt. Vi kan også være godt fornøyd med at bortimot alle studentene sier at de la vekt på egne faglige interesser i valg av studieprogram og at institusjonen «har et godt faglig omdømme». Det er veldig positivt at hele 89 prosent av de spurte la vekt på egne faglige interesser da de valgte studieprogram. Nesten 90 prosent forteller at de planlegger å gjennomføre studieprogrammet på normert tid eller raskere. Dette bekrefter inntrykket av SV-studentene som godt motiverte, interesserte og dedikerte studenter, sier Skodvin.

Vil høre fra flere

Studiedekanen er tydelig på at hun ønsker at flere studenter skal svare på Studiebarometeret. Slik mener hun undersøkelsen kan bli enda mer nyttig for å utvikle gode tiltak.

–Siden svarprosenten ofte er litt lav, kan det være vanskelig å tolke hvor representative svarene er. Selv om det er svært gledelig at årets svarprosent på 36 er hele ti prosentpoeng over fjorårets, hadde vi likevel gjerne sett at vi klarte å få enda flere av våre studenter til å svare på undersøkelsen. Jo flere studenter som svarer på hele undersøkelsen, jo bedre vil den fungere som et verktøy for å øke studiekvaliteten ved vårt fakultet. Her tenker jeg fagmiljøene er viktige samarbeidspartnere, som kan bidra til å understreke overfor studentene hvor viktig undersøkelsen kan være, avslutter Skodvin.

Les også pressemeldingen fra NOKUT: Stort fleirtal av studentane er fornøgde med utdanningskvaliteten | Nokut

Publisert 15. feb. 2024 08:49 - Sist endret 15. feb. 2024 10:44