Anna, Tor og Gøril er årets Våg å vite-prisvinnere

Våg å vite-prisen 2018 går til tre masterstudenter som har utfordret etablerte sannheter.

Bildet kan inneholde: smil, organ, menneskelig, lykkelig, sosial gruppe.

Fra venstre: Gøril Louise Andreassen, Tor Johan Bjelland Nyvoll, Anna Marie Høifødt og dekan Nils-Henrik von der Fehr. Foto: Tron Trondal

“Sapere aude! Ha mot til å bruke din egen forstand uten andres veiledning!” skrev Immanuel Kant i 1784. “Våg å vite” har vært fakultetets motto siden 2013.

Våg å vite-prisen

Våg å vite-prisen ble etablert under SV-fakultetets 50-årsjubileum, som en gave fra rektoratet, og går hvert år til studenter fra fire ulike fagområder ved fakultetet. Gjennom masteroppgavene sine skal de ha utfordret etablerte sannheter i samfunnet. I tillegg er det en forutsetning at oppgavene holder et høyt faglig nivå.

I 2018 var det ni nominerte kandidater. Årets vinnere, som får 10 000 kroner hver samt diplom, heder og ære er:

Anna Marie Høifødt

Master i sosialantropologi. Hun vant prisen for masteroppgaven: “The Value of Experience: Psychedelics, Phenomenology and Contemporary Perspectives on Drug Us”.

Tor Johan Bjelland Nyvoll

Master i statsvitenskap. Han vant prisen for masteroppgaven: “Personal Values and Party Choice”.

Gøril Louise Andreassen

Master i samfunnsøkonomi. Andreassen skrev sin masteroppgave som en del av prosjektet Nordic Welfare Developments (NoWeDe). Hun vant prisen for masteroppgaven: "Innovation and wage inequality in Norwegian regions: Is there a link?".

Publisert 9. nov. 2018 16:11 - Sist endret 12. aug. 2024 11:06