Møte i LAMU 12 september 2023

LAMU 3 2023.

Tilstede:

Mari Gakkestad (LHVO), Audrey Stark (vara HVO), Aurora Møllersen (studentrepresentant), Hanne Degerstrøm Ellingsen (læringsmiljøkontakt), Rune Greaker (EA), Kari Davies (studier), Jannicke Monsen (HR).

Ordinære saker

Sak 22/23 - Godkjenning av saksliste

Godkjent

Sak 23/23 - Godkjenning av referat

Godkjent

Referat LAMU 2 2023 9.mai

Sak 24/23 - Status på avviksrapportering SV

Utsatt til neste møte

Orienteringssaker

14/23 - Oppdatering om hjertestarter i Eilert Sundts hus

Monsen orienterte om at kjøp avventes inntil tilbakemelding fra riksantikvaren foreligger ifm oppgraderingen av lobbyen i ES-hus, hvor det er skissert et skap for hjertestarter montert på vegg. Det må lages en rutine for hjertestarter. Utkast til denne kan presenteres for LAMU for innspill.

Sak 25/23 - Orienteringssaker til/fra driftsområdene Øvre Blindern og Gaustad

-Det er bestilt kontroll av lamellene i A-blokken etter innmeldt bekymring for om disse kan falle ned.

Det pekes på at noen av driftsinnmeldingene til EA går som reklamasjon knyttet til renoveringsprosjektet og utbedres derfor ikke av EA da dette medfører tap av garanti på arbeidene utført av entrepenør. Derfor kan det ta litt lenger tid å korrigere disse innmeldingene.

Det varsles om klokketest hvor det henges opp informasjon på dørene. Dette er del av lovpålagt kontroll og gjennomføres i tidsrommet 0730-0830 I ES og Harriet Holters hus. EA sjekker alltid i kalenderen, samt med EA-koordinator og assisterende fakultetsdirektør for å sikre at dette ikke kommer i konflikt med viktige hendelser.

Det har kommet mange innspill knyttet til lufteanlegget og matlukt som fortsatt er plagsomt. Så langt kjenner man ikke til årsak men det jobbes med å sjekke dette opp videre.

Utenfor Eilert Sundts hus (Moltke Moes vei) skal man sette opp en liten bom slik at tunge kjøretøy ikke kan rygge opp. Vareleveringer skal parkere på nedsiden og trille varene opp, men det er mulig å åpne bommen ved behov. Dette for å redusere risiko for påkjøring av personer og eiendom. Videre skal HC-parkeringen fjernes da den ikke lenger benyttes til formålet og for å unngå at uvedkommende parkerer der.

De ødelagte persienneskinnene I auditorium 7 går det ikke an å få tak i deler til, og det innhentes derfor pris på nye.

Det er god erfaring med bruk av innmelding av saker på nettsiden til EA; godt benyttet og lett å finne historikk.

Sak 26/23 - Studentrelaterte saker

SVSU har nylig konstituert seg men det er ikke helt avklart hvem som skal delta i LAMU. Studentrepresentanten ble forespurt om det fortsatt er aktuelt å orientere LAMU om hovedfunnene i kartleggingen om tilrettelegging av studiehverdagen foretatt på PSI. Dette bekreftes og SVSU vil sende oppdatering.

Sak 27/23 - Saker fra læringsmiljøkontakten

Studiestart er vel overstått, og evalueres nå. Det har kommet mange gode tilbakemeldinger.

Sifra-systemet fyller 10 år I år. Systemet skal evalueres av en arbeidsgruppe, samt at det skal gjennomføres en kampanje.

I etterkant av voldssaken i august på farmasi, oppfordres det til kurs som sikkerhetskurs for førstelinjen samt PLIVO (Pågående livstruende vold)-kurs. Disse arrangeres av HMSB. Sikkerhet - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

I de neste møtene vil annen person delta i LAMU som læringsmiljøkontakt.

Sak 28/23 -Saker fra lokalt hovedverneombud (LHVO)

LHVO bekrefter at nevnte sak gjeldende lufteanlegget og matlukt er tatt opp fra flere enheter i Eilert Sundts hus.

Det er meldt inn problematikk rundt ødelagte persienner som hindrer at ansatte  får tilgang til dagslys på kontoret, og der reparasjon ikke blir utført før det er samlet mange nok tilfeller. EA besvarer at det ikke er mulig å sikre et fullstendig driftssikkert system til enhver tid, samt at det er for økonomisk belastende å skulle ha kontinuerlig beredskap på å reparere  enkeltsstående avvik på høyhusene ettersom det medfører innleie av lift og operatører som er meget kostbart. Davies vil orientere kontorsjefene om dette. LHVO ønsker at det jobbes for å finne løsninger for ansatte som blir negativt påvirket av dette over lengre tid.

LHVO har fått melding om problematikk knyttet til bruk av området i 12. etasje til representasjon og møter, og tilgang til kjøkken for de ansatte. LHVO ønsker at økonomisk institutt og fakultetet ser på dette videre for å sikre ansatte tilgang til et adekvat kjøkken. EA foreslår at man eventuelt kan se om tilsvarende arealer i HF-bygget og MA-bygget er sammenlignbart og kan gi noen løsninger.

Sak 29/23 – Eventuelt

Davies orienterte om internrevisjon av klinikkene ved PSI. Revisjonsrapporten legges frem for fakultetsstyret senere denne måneden. LAMU vil bli orientert på neste møte.

Publisert 16. feb. 2023 16:11 - Sist endret 15. sep. 2023 08:26