Møte i LAMU 7 november 2023

Møte i LAMU 7. november 2023.

Tilstede:

Mari Gakkestad (LHVO), Øyvind Colbjørnsen (vara HVO), Håkon Djupedal (studentrepresentant), Marte Kløvrud Rognstad (læringsmiljøkontakt), Rune Greåker (EA), Kari Davies (fung fak dir), Jannicke Monsen (HR), Julianne Sørflaten Grovehagen (bisitter).

Ordinære saker

Sak 30/23 - Godkjenning av saksliste

LAMU ble orientert om at saken om "rutine for hjertestarter" er byttet ut med status for hjertestarter. Sakslisten ble godkjent

Sak 31/23 - Godkjenning av referat

Referatet ble godkjent

Referat fra LAMU 3 2023

Sak 24/23 Status avviksrapportering

Det kommer meget begrenset antall saker inn I CIM.  Generell oppfordring om å varsle til ledere for å få rapport I CIM.

Det har vært et par tilløp til brann i søppelkasser - ingen alvorlig. Varmtvannskran (Quooker - kokende vann på tekjøkken) i Eilert Sundts hus - en brannskade ved bruk av slik. Tiltak er å sette på merketape og gjøre ansatte oppmerksom på denne faren.

Sak 32/23 Internrevisjon av klinikkdriften

LAMU ble orientert om gjennomgang av klinikkdriften ved PSI. Revisjonsrapporten blir ikke offentliggjort da den inneholder momenter knyttet til sikkerhet og risikovurderinger av sensitiv karakter.

Sak 33/23 Oppdatering om status for hjertestarter Eilert Sundts hus

Riksantikvaren hadde ingen innsigelser mot å henge opp skap med hjertestarter I den verneverdige foajeen. Både hjertestarter, skap til denne samt skilt er nå bestilt hos leverandør.

Sak 34/23 Datoer for LAMU møter 2024

Ettersom det i 2024 skal gjennomføres ARK for fakultetet (hele UiO samtidig), besluttet LAMU at det skulle settes opp et ekstra møte for å vie oppmerksomhet til resultatene og gjennomføring av tiltaksarbeid.

Møtedatoene er berammet til: 6/2, 16/4, 11/6, 24/9 og 19/11.

Orienteringssaker

Sak 35/23 ARK 2024

Kari Davies gikk igjennom planene for gjennomføring av ARK-undersøkelsen som er felles for hele UiO i 2024. ARK er en arbeidsmiljø- og klimaundersøkelse for hele UH-sektoren i Norge. Det foretas innsamling av data fra hele sektoren som gir mulighet til å sammenligne seg med de som er like seg selv. Undersøkelsen og oppfølgingen av resultatene gjennom tiltaksarbeid er et viktig ledd i at UiO gjennomfører sin forpliktelsen om ivaretagelse av et forsvarlig arbeidsmiljø, helsefremmende arbeidsplasser, og har en systematisk kartlegging og oppfølging av arbeidsmiljøet.

Dataene leveres i anonymisert form og inngår i en forskningsdatabase. Gjennom standardisering skal undersøkelsen på sikt også gi data slik at man kan følge med på utviklingen for sin organisasjonsenhet.

Sak 36/23 - Orienteringssaker til/fra driftsområdene Øvre Blindern og Gaustad

Rune kan ta med saker som gjelder Gaustad.

Harriet Holters hus - målt temperatur på ulike kontorer ("air things"). Viser snitttemperatur på 22 grader.

Persienner som henger og slenger - kjempestor kostnadsutfordring å få reparert på de høye blokkene da det kreves leie av høy lift. Derfor samles reparasjoner i 6 måneders bolker. Dette utføres i disse dager for alle de høye bygningene på Blindern. Eiendomsavdelingen lurer på om man kan gå tilbake til praksis hvor persiennene står oppe hele vinteren for å motvirke skader grunnet is/snø. LHVO minnet om tidligere innmeldt ønske fra vernetjenesten om at instituttene diskuterer muligheter for tilrettelegging med de som har behov for dette pga ødelagte persienner på sine kontorer.

Det oppfordres til fortsatt bruk innmeldingssystemet - flere innmeldinger har foregått anonymt. Alle kan melde inn I eiendomsportalen.

Oppvarming av bygg (romtemperaturer) genererer mye spørsmål. Fakultetet ber om omforent beskjed fra EA om temperatur, samt policy på varmeovner. Hva er lov og hva er ikke lov.. EA kommunikasjon kommer til å sende ut informasjon om at det blir 21 grader i byggets åpningstider på alle anlegg. Blir det noen samlokalisering av studenter på lesesal for energisparende tiltak? Studenter har ønske om å freding i eksamensperioden.

Lukt i Eilert Sundts hus: venter på at leverandøren til oppussingsprosjektet skulle ha en gjennomgang om årsaker og ev mulige tiltak.

Sak 37/23 - Studentrelaterte saker

Det er gjennomført en studie på PSI/SV om hvordan individuell tilrettelegging føles for dem som har fått det.  Det virker som det er høy terskel for å ta kontakt. Det er ønskelig å senke denne terskelen, ikke alle er kjent med hvilke rettigheter de har. Rapporten skal presenteres I januar. Har vært presentert I dialogmøte med SVSU. Studier peker på at det ligger informasjon om tilrettelegging på nett, og man sender inn en nettbasert søknad.

Sak 38/23 - Saker fra læringsmiljøkontakten

Det er gitt støtte til medstudenter og de som bodde sammen med en innreisende student som omkom på fjelltur. Støtten er et samarbeid med ressursgruppe for dødsfall, internasjonaliseringskoordinator, og fakultetsledelsen.

Det har kommet inn klage på mangel på teleslynge og tilpasning for hørselshemmede.

Sak 39//23 -Saker fra lokalt hovedverneombud (LHVO)

Orientering fra det minste verneområdet; UiO Energi; LHVO er fortsatt VO for dette området. UiO Energi ønsker også å ta del i Ark så langt det er mulig.

Det meldes om fortsatt frustrasjon knyttet til møterom 1204 ved Økonomisk institutt.

Sak 40/23 – Eventuelt

LAMU besluttet at rekkefølgen for orienteringssaker justeres i 2024 ved at første sak blir fra LHVO.

Publisert 16. feb. 2023 16:11 - Sist endret 15. jan. 2024 09:43