Forskning om klima og bærekraft

person som plukker opp søppel i naturen

Foto: Colorbox

For å lykkes med samfunnsomstilling er det avgjørende å forstå de mentale, sosiale, økonomiske og politiske dimensjonene av bærekraft. Forskningsaktivitetene på Det samfunnsvitenskapelige fakultetet avspeiler dette. Vårt fakultet huser noen av verdens fremste forskningsmiljøer innenfor samfunnsvitenskapelig miljø- og klimaforskning. Tema som tidligere har vært dominert av naturvitenskap, er nå i økende grad fokus for tverrfaglig og samfunnsvitenskapelig forskning.

Eksempler på aktuelle problemstillinger :

• Hvordan vil endringer knyttet til det grønne skiftet og tap av naturmangfold prege velferd, tilhørighet og polarisering framover?
  • Hvordan sikrer man nedarvede tidløse felles rettigheter, som allemannsretten, i en verden med stadig knappere ressurser?
  • Hva er statens rolle for å lykkes med å akselerere klimaomstillingen, internasjonalt og nasjonalt?