Protokoll fra møte i fakultetsstyret 5. desember 2019

Til stede: Nils-Henrik M. von der Fehr, Ingjerd Hoëm, Tim Brennen, Matias Robberstad Vangen, Synne Abrahamsen, Lars Oskar Slatlem Vik, Caroline Hals, Tor Saglie, Ellinor Major, Bjørn Høyland, Hilde Reinertsen, Grete Brochmann

Fra administrasjonen: Gudleik Grimstad, Kari Marie Pound Davies, Terje Hegge (til v-sak 4 og 5 og o-sak 2), Malin Folgerø Stensland (referent)

Ordinære saker

V-SAK 1

Godkjenning av dagsorden

Det ble meldt en ekstra sak til Eventuelt.

  • O-sak - Referat fra informasjons- og drøftingsmøtet med tjenestemannsorganisasjonene av 03.12.2019.

Vedtak:

Fakultetsstyret godkjenner innkalling og dagsorden.

V-SAK 2

Godkjenning av protokoll fra møte 27.09.2019 og sirkulasjonssak med frist 30.10.2019

Protokoll fra fakultetsstyrets møte 27.09.2019 og protokoll fra sak på sirkulasjon med frist 30.10.2019 var vedlagt saken.

Vedtak:

Fakultetsstyret godkjenner protokollene.

V-SAK 3

Årsplan 2020 - 2022

Forslag til årsplan for 2020-2022 for Det samfunnsvitenskapelige fakultet var vedlagt saken.

Det samfunnsvitenskapelige fakultets årsplan 2020-2022 omfatter dels en overordnet plan som angir retningen for den langsiktige utvikling av fakultetet, og dels en konkret handlingsplan for de kommende tre år. Årsplanen tar utgangspunkt i universitetsstyrets overordnede prioriteringer. Den er treårig og rullerende og blir revidert årlig.

Fakultetets formål er å bidra til utvikling og overføring av kunnskap i samfunnsvitenskap og derved tilføre samfunnet forskningsresultater og viten. Formålet nås ved å:

  • drive forskning på et høyt internasjonalt nivå;
  • tilby forskningsbasert undervisning opp til høyeste internasjonale nivå i form av bachelor- og masterutdannelse og forskerutdannelse;
  • delta i formidling og utveksling av kunnskap med samfunnet for øvrig og på den måten bidra med kunnskapsbaserte premisser for samfunnsdebatten;
  • bidra til innovasjon som løser samfunnsutfordringer og leder til konkrete endringer i samfunnet.

Saksopplysning: på side 4 rettes årstallet i siste avsnitt til 2020.

Styret ønsker en bredere formulering for arbeidet med å følge opp midlertidighet og karriere ved fakultetet.

Vedtak:

Fakultetsstyret godkjenner forslaget til årsplan for perioden 2020-2022.

V-SAK 4

Forslag til budsjett for fakultetsadministrasjonen 2020

Notat fra dekanen av 26.11.2019 var vedlagt saken.

Det er for 2020 satt av 82,1 millioner kroner til fakultetsadministrasjonen og fellestjenestene. Tildelingen til fakultetsadministrasjonen har over flere år vært lavere enn reelt forbruk. Dette har vært en bevisst handling og medført noe større bevilgninger til instituttene. I 2019 ble det overført 5,4 millioner kroner fra styrets pott av ubrukte midler til å dekke merforbruket som har oppstått over flere år. Tildelingen slik den er vedtatt av fakultetsstyret medfører en underdekning av fakultetsadministrasjonen på ca. 7,8 millioner kroner i perioden 2020 til 2024. Får å få balanse i budsjettet i langtidsperioden er det lagt inn fremtidige ikke spesifiserte inntektsøkninger/innsparinger på dette beløpet. Hvordan dette skal operasjonaliseres vil en komme tilbake til i forbindelse med tertial 1 rapporteringen i 2020.

Vedtak:

Fakultetsstyret godkjenner forslaget til budsjett for fakultetsadministrasjonen.

V-SAK 5

Langtidsbudsjett for perioden 2020 til 2024

Notat fra dekanen av 26. november 2019 var vedlagt saken.

Den økonomiske situasjonen ved fakultetet er god. Enkelte enheter har relativt store overskudd som er bygget opp over flere år. I kommende langtidsperiode vil fokuset være å gjennomføre fakultetets strategi og ha et aktivitetsnivå som bidrar til en økonomi i balanse ved utgangen av perioden. Dekanen har hatt møte med alle enhetene for å forankre langtidsbudsjettet på en god måte.

Tildelingen til fakultet har de siste årene inneholdt et avbyråkratiserings- og effektivitetskutt. For 2020 er dette 0,5% og utgjør ca. 2,5 mill. kr for fakultet. Det er ikke lagt inn fremtidige kutt i langtidsprognosen. Universitetsstyret og har også vedtatt rammekutt som, for SV fakultetet, utgjør en reduksjon i tildelingen på 6,1 mill. kr.

Akkumulert mindreforbruk er ventet å bli totalt 185,1 mill. kr. ved inngangen til 2020. Ved utgangen av langtidsperioden er de fleste enheter ved fakultetet likevel forventet å være i balanse. For å få til dette planlegges det med mange ansettelser og et høyt aktivtetsnivå. Det kan være en utfordring å finne riktig takt på nedbyggingen av overskuddet så utviklingen må følges tett.

Alle enheter vurderer fortløpende tiltak for å kunne øke den eksternfinansierte virksomheten. I langtidsperioden er det lagt inn forventninger om betydelige tilslag på prosjekter fremover i tid. Antall tilslag og størrelse på prosjekter vil være et risikoelement i prognosen.

Akkumulert resultat for basissiden er forventet å bli 1,8 mill. kr i mindreforbruk ved utgangen av 2024. Det er satt en rekke forutsetninger i budsjettet på basissiden.

Fakultetet har tidligere (frem til 2018) budsjettert med tilslag på ett til to ERC prosjekter i langtidsperioden. Fakultetet har blitt tildelt flere ERC prosjekter de siste årene og ambisjonsnivået her er økt betraktelig. I langtidsperioden 2020-2024 har fakultetet forutsatt tilslag og oppstart av 8 nye ERC prosjekter. Det er også lagt inn forventninger om betydelig tilslag på NFR søknader. Det totale omfanget av den eksternfinansierte virksomheten er dog rimelig stabilt i langtidsperioden ettersom en antar at tilslag på ERC vil substituere NFR prosjekter.

Vedtak:

Fakultetsstyret godkjenner forslaget til langtidsbudsjett 2020-2024.

V-SAK 6

Godkjenning av protokoll for valg til fakultetsstyret for perioden 2020-2023

Notat fra dekanen av 26.11.2019, valgprotokoller for fast vitenskapelig tilsatte, teknisk-administrativt tilsatte og midlertidig vitenskapelig tilsatte var vedlagt saken.

Følgende kandidater er valgt for styreperioden 2020-2023:

Faste vitenskapelige ansatte: Knut Inge Fostervold og Helene Sjursen. Første vara: Jon Hovi. Andre vara: Lars Erik Kjekshus

Tekniske- og administrative ansatte: Caroline Hals. Første vara: Marit Eldholm. Andre vara: Lasse Moer.

Følgende kandidater er valgt for styreperioden 2020:

Midlertidige vitenskapelige ansatte: Camilla Houeland. Første vara: Signe Mikkelsen. Andre vara: Liridona Gashi.

Følgende kandidater ble valgt for styreperioden høsten 2019 til våren 2020.

Studenter: Lars Oskar Slatlem Vik (vara: Sjur Stølen), Matias Robbestad Vangen (vara: Sol Boberg Brattbakken) og Synne Abrahamsen (vara: Atle Bekken).

Vedtak:

Fakultetsstyret godkjenner de fremlagte valgprotokollene for valg av representanter fra gruppene faste vitenskapelige tilsatte, midlertidig vitenskapelig tilsatte og teknisk-administrativt tilsatte.

V-SAK 7

Forenklet valg av dekan og prodekan for perioden 2020-2023

Notat fra dekanen av 26.11.2019, CV for Anne Julie Semb og CV for Tore Nilssen var vedlagt saken.

Vedtak: 

Anne Julie Semb velges til dekan for perioden 2020-2023. Tore Nilssen velges til prodekan for perioden 2020-2023.

V-SAK 8

Oppnevning av nytt styre for ARENA Senter for europaforskning for perioden 2020-2023

Saken utsettes til møtet i fakultetsstyret 16.01.2020. 

V-SAK 9

Oppnevning av nytt styre for TIK Senter for teknologi, innovasjon og kultur for perioden 2020-2023

Notat fra dekanen av 28.11.2019 og administrasjonsreglement for TIK Senter for teknologi, innovasjon og kultur var vedlagt saken.

Vedtak:

Fakultetsstyret oppnevner Tore Nilssen (vara: Jo Thori Lind) og Cathrine Holst (vara: Sverre Johan Herstad) som representanter for vitenskapelige ansatte ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet.

Fakultetsstyret oppnevner Hege Westskog (vara: Anne Kveim Lie) og Thomas Hoholm (vara: Jarle Hildrum) som representanter fra samarbeidende institusjoner, herunder andre fakulteter ved UiO.

Styrets leder og nesteleder skal oppnevnes blant de ovenstående. Fakultetsstyret oppnevner styreleder Tore Nilssen og nestleder Cathrine Holst for perioden 2020-2023.

Fakultetsstyret godkjenner valget av Magnus Gulbrandsen (vara: Susanne Bauer) som representant for de vitenskapelige ansatte i fast stilling ved senteret.

Fakultetsstyret godkjenner valget av Tone Druglitrø (vara: Silje Marie Tellmann) som representant for ansatte i åremålsstilling ved senteret for ett år.

Fakultetsstyret godkjenner Stine Bruland som representant for teknisk-administrativt ansatte ved senteret. 

Fakultetsstyret godkjenner valget av Kine Høve Johnsen (vara: Torun Røed) og Ingrid Haugland (vara: Rebecka Marie Rogstad) som representanter for studentene ved senteret for ett år.

Dekanen gis fullmakt til å godkjenne valg av vara for gruppen teknisk-administrativt tilsatte ved senteret.

V-SAK 10

Retningslinjer for midteveisevaluering i innstegsstillinger ved Økonomisk institutt

Notat fra dekanen av 20.11.2019 var vedlagt saken.

Vedtak:

Styret vedtar forslag til retningslinjer for midtevisevaluering i innstegsstillinger ved Økonomisk institutt.

V-SAK 11 

Krav til fast stilling for ansatte i innstegsstilling ved Økonomisk institutt 

Notat fra dekanen av 20.11.2019 var vedlagt saken.

Vedtak:

Fakultetsstyret vedtar krav til fast stilling for ansatte i innstegsstilling ved Økonomisk institutt.

V-SAK 12

Midlertidige ansattes mulighet til å søke eksterne forskningsmidler

Notat fra dekanen av 20.11.19, tilleggsnotat om lovanvendelse og to vedlegg unntatt offentlighet var vedlagt saken.

Vedtak:

Fakultetsstyret ønsker en bredere utredning av saken før den tas opp på nytt. Styret ber om at spørsmålet om midlertidighet settes inn i en større sammenheng, fortrinnsvis med felles regler for hele UiO.

Punkter til videre utredning:

  1. Hvem skal kunne søke hva når.
  2. Hvem skal bestemme hvem som kan søke ut ifra hvilke kriterier.
  3. Hva slags ansettelsesforhold bør det være når noen har fått for eksempel ERC-tildeling.

Bør det lages et skille mellom midlertidig ansatte i en kvalifiseringssituasjon der disse bør kunne få søke? Er det rimelig å gjøre unntak for å unngå en ugunstig konkurransesituasjon?

Ulike beslutninger fattes på ulike nivåer og beslutningsmyndigheten vil ikke endres. Instituttleder bestemmer om noen kan sende inn søknad, instituttstyret bestemmer hvilken stillingstype som lyses ut og fakultetet bestemmer om vedkommende skal få ansettelse eller ikke. Hovedregelen i forslaget til vedtak er et forsøk på å skape forbindelse mellom nivåene og dermed bidra til en forventningsavklaring for å forhindre misforståelser som kan oppstå. Styret ønsker å hegne om å ha åpne utlysninger og ikke skape en bakvei inn til faste stillinger.

V-SAK 13

Forslag til eksterne styrerepresentanter for fakultetsstyret 2020 - 2023

Notat fra dekanen av 26.11.2019 var vedlagt saken.

Forslag til eksterne styrerepresentanter:

  • Troels Østergaard Sørensen, nylig avgått dekan ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet
  • Ann-Helén Bay, dekan ved Fakultet for samfunnsvitenskap, OsloMet

Vedtak:

Fakultetsstyret godkjenner forslag til eksterne representanter for perioden 2020 - 2023.

Diskusjonssaker

D-SAK 1

Evaluering av styrearbeidet 2019

Notat fra dekanen av 26.11.2019 var vedlagt saken.

Fakultetsdirektøren orienterte om saker som er behandlet i styret i perioden 2016-2019. Styret vektla viktigheten av å sørge for tilstrekkelig og god opplæring av nye medlemmer av styret. Styreopplæring i begynnelsen av en ny periode og velkomstpakke til nye underveis i perioden. Det er ønskelig med tydelig informasjon om hvordan sakene legges frem og hvordan man jobber med dem slik at medlemmene ikke må bruke unødvendig lang tid på å komme inn i arbeidsformen. Ønske om å minske avstanden mellom saker som først er oppe til diskusjon og senere vedtas.

Orienteringssaker

O-SAK 1

Protokoller fra møter i fakultetsstyrets tilsettingsutvalg

Protokoll fra møte 1. oktober 2019 og protokoll fra møte 29. oktober 2019 var vedlagt saken.

Vedtak:

Fakultetsstyret tar saken til etterretning.

O-SAK 2

Regnskap pr. 31. oktober 2019

Notat fra dekanen av 27.11.2019 vedlagt saken.

Vedtak:

Fakultetsstyret tar regnskapsrapporten til etterretning

Eventuelt

Ekstrasak 1 (O-sak)

Referat fra informasjons- og drøftingsmøte med tjenestemannsorganisasjonene 3. desember 2019

Referat fra informasjons- og drøftingsmøte med tjenestemannsorganisasjonene av 03.12.2019

Sakspapirer ble delt ut i møtet.

Vedtak: 

Fakultetsstyret tar saken til etterretning.

Publisert 16. des. 2019 16:57 - Sist endret 16. des. 2019 17:32