Protokoll fra møte i fakultetsstyret

Til stede: Nils-Henrik von der Fehr, Ingjerd Hoëm, Ellinor F. Major, Tor Saglie, Grete Brochmann, Hilde Reinertsen, Bjørn Høyland, Caroline Hals, Kari Lisa Eide, Kristine B. Heggelund. 

Forfall: Truls Olaussen Sætrang

Ordinære saker

V-SAK 1

Godkjenning av dagsorden
Det ble meldt to ekstra saker til Eventuelt.

1) O-sak - Referat fra informasjons- og drøftingsmøtet med tjenestemannsorganisasjonene av 11.6.2019.

2) V-sak - Dekanvalg for perioden 2020-2023: Korrigering av valgkomité.

Vedtak:

Fakultetsstyret godkjenner innkalling og dagsorden.

            
V-SAK 2

Godkjenning av protokoll fra møte 22.03.2019

Protokoll fra fakultetsstyrets møte 22.3.2019 var vedlagt saken.

Vedtak:

Protokollen godkjennes med rettelse av navn på vararepresentant for midlertidige vitenskapelige ansatte.

            
V-SAK 3

Økonomirapport for 1. tertial 2019
Notat fra dekanen av 5.6.2019 var vedlagt saken.

Basis

Det akkumulerte resultatet for fakultetet for 1. tertial er 93,1 mill. kr. Dette er ca. 2,3 mill. kr lavere enn
forventet i budsjettet, men viser at fakultetet som helhet fortsatt har en solid økonomi.

Inntekter ligger ca. 5,5 mill. kr over forventningen i budsjettet. Om lag 5,1 mill. kr skyldes
periodiseringer av inntekter, hvor betalingen er kommet i 1. tertial 2019, mens i budsjettet har dette vært spredt
utover hele året. Av denne posten utgjør om lag 3,6 mill. kr interne prosjekter på TIK, PSI og SAI.

Personalkostnader ligger ca. 1,6 mill. kr over budsjettet. Det er 275 000 kr i overforbruk på fastlønn og
sosiale kostnader, mens offentlige refusjoner ligger ca. 370 000 kr lavere enn budsjettert. Andre
personalkostnader og timelønn sett under et viser et merforbruk på ca. 760 000 kr. Noe av dette vil være
etterslep på timelønn fra 2018 mens noe er reelt merforbruk. Det er for tidlig på året å si om dette
medfører økninger i prognosen på timelønn for året sett under ett.

Driftskostnader for fakultetet som helhet er helt i tråd med forventningene i budsjettet og avviker kun
med 85 000 kr fra dette. Det er likevel noen underliggende avvik på de enkelte enhetene, men disse
ansees som mindre og eventuelle kjente endringer er oppdatert i prognosen.


På investeringer er det brukt ca. 1,2 mill. kr mer hittil i år enn forutsatt i budsjettet. PSI har brukt ca.
600 000 kr mer enn budsjettert, hovedsakelig på IT, mens ISS har brukt ca. 300 000 mer enn
budsjettert, hovedsakelig på IT og inventar. Det er også mindre avvik på andre enheter.

Nettobidraget endte på ca. 17,5 mill. kr, noe som er ca. 2,3 mill. kr lavere enn forventet i budsjettet. Ca.
1,0 mill. kr av avviket skyldes forsinket oppstart på prosjekter. 600 000 kr skyldes i hovedsak permisjoner
på prosjektansatte, noe som medfører lavere nettobidrag. Videre er det også gjort oppdateringer knyttet til enkelte prosjekter, blant annet på ØI, noe som i disse tilfellene medfører 400 000 kr lavere nettobidrag
hittil i år. Ellers er det mindre avvik spredt utover de fleste institutter. Dette dreier seg om totalt ca.
700 000 kr og er i hovedsak periodiseringsavvik. Alle avvik som gir effekt hele året, er oppdatert i
prognosen.
På prosjektavslutning er det bokført kostnader på ca. 2,7 mill. kr. Dette er en post hvor balansen på
avsluttede prosjekter overføres fra prosjektsiden til basis. I dette tilfellet er det mange mindre balanser på
flere prosjekter som er avsluttet. Det er også ett prosjekt på PSI som ble avsluttet med ca. 2,0 mill. kr i
kostnader. 

Fakultetsadministrasjon og fellestjenester

Akkumulert resultat for fakultetsadministrasjonen per 1. tertial er i tråd med forventningene i
budsjettet, og avviker kun med ca. 3 000 kr. 
På personalkostnader er det et mindre underforbruk på 390 000 kr mens det er et merforbruk på
driftskostnader på 390 000 kr. Ellers er det kun minimale avvik.

Eksternt finansiert virksomhet

Det er fortsatt høy aktivitet innenfor den eksternfinansierte virksomheten. Per utgangen av tertial 1 er det 212 aktive prosjekter ved fakultetet. 
Akkumulert resultat for hele den eksternfinansierte virksomheten er 87,9 mill. kr, noe som er ca. 39,0
mill. kr mer enn forutsatt i budsjettet. Det er i hovedsak høyere inntekter og lavere driftskostnader som
står for avviket.

Inntektene ligger totalt ca. 28,5 mill. kr over budsjett. Om lag 19 mill. kr skyldes forsinkelser på innbetalinger på prosjekter fra 2018. Nye prosjekter som ikke lå i budsjettet står for ca. 4,0 mill. kr, mens det er mottatt om lag 5,0 mill. i forskuddsbetaling på EU prosjekter.

Alt i alt er avviket å anse som et periodiseringsavvik.

Personalkostnader er helt i tråd med forventningene i budsjettet.

På driftskostnader er det i 2018 et mindreforbruk mot prognosen på ca. 6,1 mill. kr. Avviket er spredt ut
på de fleste enheter og gjelder en lang rekke prosjekter.

Vedtak:

Fakultetsstyret godkjenner rapporten fra første tertial 2019.

            
V-SAK 4

Årsrapport 2018
Årsrapporten for 2018 var vedlagt innkallingen.

Blant årets mange høydepunkter nevnes:

Sosialantropologisk institutt ble rangert som nummer 25 i verden på QS World University Ranking. 

Fakultetet fikk fem nye ERC stipender. Torkild Lyngstad, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi og Kristine Walhovd, Psykologisk institutt, fikk Consolidator Grant., Mens Lars Westlye, Psykologisk institutt, Siri Leknes, Psykologisk institutt og Paolo Giovanni Piaquadio, Økonomisk institutt, fikk Starting Grant.


På bakgrunn av en eksternevaluering av Ph.d.-programmet er fellesdelen utvidet fra 6 til 10 studiepoeng. Det nye studieopplegget startet opp høsten 2018.

Samfunnsvitenskapen i Norge ble evaluert av Forskningsrådet. Fakultetets fagmiljøer fikk svært god evaluering.

Vedtak:

Fakultetsstyret tar årsrapporten til etterretning.

            

V-SAK 5

Årsplan 2020 - 2022

Notat fra dekanen av 5.6.2019 med forslag til tidsplan for arbeidet med årsplan 2020-2022 var vedlagt innkallingen.

Vedtak:

Fakultetsstyret godkjenner forslaget til tidsplan.

            

V-SAK 6

 

 

 

 

 

 

 

Oppnevnelse av valgkomité for valg av instituttleder for Økonomisk institutt for perioden 2020 - 2023

Notat fra dekanen av 3.6.2019 var vedlagt saken.

Vedtak:

Fakultetsstyret nedsetter følgende valgkomité for valg av instituttleder ved Økonomisk institutt for perioden 2020-2023: professor Kjell Arne Brekke (leder), førsteamanuensis Manudeep Bhuller, seniorkonsulent Tone Enger og student Andre Wilhelm Auke.

 

 

V-SAK 7

Oppnevnelse av valgkomité for valg av instituttleder og nestleder for Institutt for statsvitenskap for perioden 2020 - 2023

Notat fra dekanen av 3.6.2019 var vedlagt saken

Vedtak:

Fakultetsstyret nedsetter følgende valgkomité for valg av instituttleder og nestleder ved Institutt for statsvitenskap for perioden 2020-2023: professor Signy Irene Vabo (leder), professor Robert Huseby, rådgiver Ilze Gehe og student Henrik Vincent Fiske Vassal.

   

Diskusjonssaker

 

   

D-SAK 1

 

Styrets innspill til tema på styreseminaret 26.-27 september på Lysebu

Notat fra dekanen av 6.6.209 var vedlagt saken.

Dekanen inviterte styret til å komme med innspil til mulige tema til diskusjon på styreseminaret på Lysebu 26.-27. september.

Styremedlemmene fremmet følgende mulige forslag (i tilfeldig rekkefølge):

- Hvordan fremme tverrfaglighet ved fakultetet 

- Styre og lederopplæring på institutt- og fakultetsnivå

- Rekrutterings- og personalpolitikk

- Samfunnsfagenes stilling, herunder lektorprogrammets innhold

- Midlertidighet (omfang, arbeidsvilkår, karriere)

   

D-SAK 2

Kandidatundersøkelsen 2018

Notat fra dekanen av 6.6.2019 var vedlagt saken. Kandidatundersøkelsen 2018 var vedlagt saken.
Kandidatundersøkelsen 2018 med resultatene for fakultetet var vedlagt saken.

Rådgiver Anita Wold innledet om hovedfunn i undersøkelsen og inviterte til diskusjon om bl.a.:

- Hvilke ambisjoner og mål bør fakultetet ha for arbeidslivsrelevansen til studiene ved SV-fakultetet?

- Hvordan kan fakultetet bidra til at samfunnsviterne får relevante jobber og blir enda mer attraktive på arbeidsmarkedet?

- Hvilke problemsstillinger/tema bør studieprogrammene og fakultetet fokusere på i oppfølging av undersøkelsen?

Instituttleder ved Sosialantropologisk institutt inviteres for å snakke om instituttets arbeid med studentrekruttering og innarbeidelse av praksis i utdanningen til neste styremøte.

   

Orienteringssaker

O-SAK 1

Protokoll fra møter i fakultetsstyrets tilsettingsutvalg
Protokoll fra møtene 26.3.2019 og 30.4.2019 var vedlagt innkallingen.

Vedtak:

Fakultetsstyret tar saken til etterretning.

            

O-SAK 2

 

 

Si fra-rapportering fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet 2018

Assisterende fakultetsdirektør Tone Vold Sarnes orienterte om rutinene og hva slags saker som ble meldt inn via systemet i 2018.

Vedtak: 

Fakultetsstyret tar saken til etterretning.

            

Eventuelt

 

   
Ekstrasak 1 (O-sak)

Referat fra informasjons- og drøftingsmøte 11.6.2019

Sakspapir ble delt ut i møtet.

Vedtak: 

Fakultetsstyret tar saken til etterretning.

Ekstrasak 2 (V-sak)

Dekanvalg for perioden 2020 - 2023: Korrigering av valgkomité

Notat fra dekanen av 12.6.2019 ble delt ut i møtet.

Vedtak: 

Vedtak:
Fakultetsstyret fremmer overfor Universitetsstyret stilsettingsutvalg professor Anne Inger Helmen Borge som nytt medlem i valgkomité for dekan og prodekanvalget for 2020 – 2023 ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet. Valgkomiteen består dermed av:

  • Professor Bjørn Erik Rasch, Institutt for statsvitenskap (leder)
  • Professor Anne Inger Helmen Borgen, Psykologisk institutt
  • Student Kristine Berg Heggelund
  • Seniorkonsulent Marte Emilie Engebretsen, Økonomisk institutt
     
Publisert 16. juli 2019 13:03 - Sist endret 16. juli 2019 13:19