Protokoll fra møte i fakultetsstyret 5. mai 2020

Til stede: Anne Julie Semb, Tore Nilssen, Trine Waaktaar, Knut Inge Fostervold, Helene Sjursen, Caroline Hals, Troels Østergaard Sørensen, Ann-Helén Bay, Camilla Houeland, Lars Oskar Slatlem Vik, Matias Robbestad Vangen, Synne Abrahamsen

Fra administrasjonen: Gudleik Grimstad (sekretær), Kari Marie Pound Davies, Fredrik Emil Olsbu (til V-SAK 3), Malin Folgerø Stensland (referent)

Protokollen ble godkjent på styremøtet 11. juni 2020.

Ordinære saker

V-SAK 1

Godkjenning av dagsorden

Merknader til dagsorden:

  • O-sak 6: Orientering om fakultetets virksomhet i koronatiden meldt til eventuelt. Denne saken ble behandlet som første o-sak.
  • O-sakene 1, 2 og 5 gis som skriftlige orienteringer og vil ikke bli gjennomgått i møtet. Det er åpent for spørsmål.

Vedtak:

Fakultetsstyret godkjenner innkalling og dagsorden.

V-SAK 2

Godkjenning av protokoll fra fakultetsstyrets møte 20.03.2020

Protokoll fra fakultetsstyrets møte 20.03.2020 var vedlagt saken.

Vedtak:

Fakultetsstyret godkjenner protokollen.

V-SAK 3

Økonomirapport per 31. mars 2020

Notat fra dekanen av 21.04.2020 var vedlagt saken.

Vedtak:

Fakultetsstyret tar økonomirapporten per 31. mars 2020 til etterretning.

Diskusjonssaker

D-SAK 1

Utviklingsplan

Forslag til utviklingsplan og øvrige dokumenter fra prosessen var vedlagt saken.

Dekanen innledet og diskusjon fulgte. Styret holdes orientert om den videre prosessen.

D-SAK 2

Innspill til tema til ledersamlingen 28. mai 2020

Fakultetet arrangerer hver vår en ledersamling med bred deltakelse fra alle grunnenhetene, der dekanen gjennomgår årsrapport for foregående år og aktuelle tema tas opp til diskusjon. Dekanen ba om innspill til tema som styret mener bør være særlig aktuelle i 2020.

Mulige tema:

  • Frafall i studieløpet, særlig på lavere grad.
  • Arbeidslivsrelevans – viktig for rekruttering og frafall
  • Rekruttering av kvinner til faste vitenskapelige stillinger
  • Digitalisering og studiestart høsten 2020

Orienteringssaker

O-SAK 1

Protokoller fra møter i fakultetets tilsettingsutvalg

Protokoll fra møtene 28. januar 2020, 25. februar 2020, 24. mars 2020 og 28. april 2020 var vedlagt saken.

Vedtak:

Fakultetsstyret tar saken til orientering.

O-SAK 2

Referat fra informasjons- og drøftingsmøte med tjenestemannsorganisasjonene 10. februar, 18. mars, 15. april og 29. april 2020

Referat fra informasjons- og drøftingsmøte med tjenestemannsorganisasjonene av 10. februar, 18. mars, 15. april og 29. april 2020 var vedlagt saken.

Vedtak: 

Fakultetsstyret tar saken til orientering.

O-SAK 3

Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelse ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet høsten 2020

Fakultetet mener det er uhensiktsmessig å gjennomføre en arbeidsmiljøundersøkelse i nåværende situasjon. Gjennomføringen utsettes til våren 2021.

Vedtak: 

Fakultetsstyret tar saken til orientering.

O-SAK 4

Studiebarometeret 2019

Fakultetsrapport og fordelingen på enhetene var vedlagt saken.

Arbeidslivsrelevans er det studentene er minst fornøyde med. Fakultetet samarbeider med blant annet SVSU for å finne gode løsninger. Det vises til ønske om mer ferdighetstrening, større grad av samarbeid med arbeidsmarkedet og bedre kommunikasjon rundt temaet.

Vedtak: 

Fakultetsstyret tar saken til orientering.

O-SAK 5

Årsplaner fra grunnenhetene

Årsplanene til Sosialantropologisk institutt, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Institutt for statsvitenskap, Økonomisk institutt og ARENA – Senter for europaforskning var vedlagt saken. Årsplanen til TIK - Senter for teknologi, innovasjon og kultur legges frem på møtet 11. juni 2020.

Vedtak: 

Fakultetsstyret tar saken til orientering.

Eventuelt

O-SAK 6

Orientering om fakultetets virksomhet i koronatiden

  • Norges forskningsråd har utsatt søknadsfristen med 14 dager. Fakultetet venter en reduksjon i antall søknader.
  • Alle disputaser er digitaliserte og fakultetet avholder totalt 23 disputaser frem til sommeren. Vellykket digital gjennomføring så langt.
  • Fem av 12 søknader ved UiO som går videre til runde to i søknadsprosessen til ERC Starting Grants er fra fakultetet.
  • Eksamen avholdes digitalt våren 2020.
  • Undervisningsplanleggingen for høsten gjennomføres med rombestilling for å kunne ivareta en eventuell åpning for fysisk undervisning. Studentene skal ha en timeplan som sikrer at de kan følge alle obligatoriske emner i det anbefalte studieløpet og at det ikke skal oppstå kollisjon mellom undervisning og eksamen i disse emnene. Dette betyr at både fysisk og digital undervisning må foregå innenfor de tildelte undervisningstidspunktene for å unngå kollisjoner.  
  • UiO har åpnet opp for ansattes mulighet til å søke om å få sitte på kontorene sine. Per nå sitter ca. 40 ansatte ved fakultetet  på kontorene sine. Ellers er det stengte bygninger med lite aktivitet. Fakultetet forholder seg til nasjonale myndigheter og  Oslo kommune grunnet smittesituasjonen i Oslo.
  • Studiestarten er enda viktigere nå enn tidligere for å sikre trivsel og et godt læringsmiljø for studentene. Det planlegges for digital studiestart med varianter av fysisk oppmøte. Studiestarten koordineres med UiO sentralt og Oslo kommune. Fakultetet vil prøve å bevare digitale grupper over i fysisk undervisning.
Publisert 5. mai 2020 22:04 - Sist endret 11. juni 2020 10:38