Protokoll fra møte i fakultetsstyret 19. mars 2021

Fra styret: Anne Julie Semb, Tore Nilssen, Knut Inge Fostervold, Helene Sjursen, Caroline Hals, Troels Østergaard Sørensen, Ann-Helén Bay, Sabina Tica, Henrik Seem, Marte Næss Thomassen, Paula Mortensen

Fra dekanatet: Trine Waaktaar

Fra administrasjonen: Gudleik Grimstad (sekretær), Kari Marie Pound Davies, Geir S. Toft (til V-sak 3 og 4), Malin Folgerø Stensland (referent)

Protokollen ble godkjent i styremøtet 11. juni 2021.

Ordinære saker

V-SAK 1

Godkjenning av dagsorden

Studentrepresentantene meldte en diskusjonssak til eventuelt:

  • Strategi om klima, miljø og bærekraft

V-sak 6 er utsatt.

Vedtak: Fakultetsstyret godkjenner innkalling og dagsorden med de endringer det var enighet om i møtet.

V-SAK 2

Godkjenning av protokoll fra fakultetsstyrets møte 17.12.2020

Protokoll fra fakultetsstyrets møte 17.12.2020 var vedlagt saken.

Vedtak: Fakultetsstyret godkjenner protokollen med følgende endring i teksten under V-sak 1: Styret etterlyste oppfølging av fakultetsstyrets og universitetsstyrets vedtak om midlertidighet og karrierestøtte for midlertidige ansatte (herunder muligheter for å søke eksterne midler) og ba om at saken tas opp som ordinær styresak i fakultetsstyrets møte i mars.

V-SAK 3

Økonomirapport for 3. tertial 2020

Notat fra dekanen av 11.03.2021 var vedlagt saken.

Det økonomiske resultatet ved utgangen av 3. tertial 2020 bærer preg av den ekstraordinære situasjonen med COVID-19 gjennom mer eller mindre hele året. Aktivitetsnivået ville vært betydelig høyere i en normalsituasjon, hvilket også gjenspeiles i regnskapstallene for 3. tertial.

Akkumulert viser regnskapet et mindreforbruk mot budsjett, som er knyttet både til høyere inntekter og lavere personal- og driftskostnader enn budsjettert. I 3. tertial øker det totale akkumulerte mindreforbruket til MNOK 239,4 fra MNOK 188 ved inngangen til 2020.

Vurdering av økonomisk status for totalvirksomheten pr 31. desember 2020

Av det totale akkumulerte underforbruket til SV-fakultetet per 3. tertial 2020 er MNOK 96,8 bundet opp i eksternfinansiert virksomhet. Resten kan disponeres i stor grad av enhetene.

Når det gjelder basisvirksomheten, øker mindreforbruket med MNOK 36,9 ut over budsjettert per 3. tertial, hvilket i stor grad skyldes redusert aktivitetsnivå grunnet COVID-19. Akkumulert totalt mindreforbruk for basisvirksomheten beløper seg derved til MNOK 142,5 ved utgangen av 3. tertial.

Basisvirksomhet (bevilgningsfinansiert virksomhet)

Akkumulert resultat ved utgangen av 3. tertial 2020 er MNOK 142,5. Dette er betydelig over budsjettet med et avvik på MNOK 36,9.

Inntektene på basisvirksomheten består i hovedsak av KD-tildelingen. Inntekten er høyere enn budsjett på grunn av tidlig utbetaling på flere UiO: livsvitenskap-prosjekter.

Personalkostnader ligger MNOK 7,2 under budsjettet, hvorav MNOK 2,4 skyldes høyere offentlig refusjon enn budsjettert. Videre har det også hatt en betydelig effekt at årets lønnsoppgjør ble utsatt til november 2020 og var ekstraordinært lavt grunnet COVID-19.

Driftskostnader er MNOK 14,9 lavere enn budsjettert. I hovedsak skyldes dette betydelig lavere reise- og oppholdsaktiviteter enn budsjettert på grunn av COVID-19. Investeringer er også noe lavere enn budsjettert. Nettobidraget per 3. tertial er MNOK 70,5, hvilket er MNOK 8,0 høyere enn budsjettert. Prosjektavslutning er avsluttede prosjekter som har ubrukte midler igjen på prosjektet. Dette skal enten disponeres til prosjektaktivitet eller returneres til finansiør.

Fakultetsadministrasjonen

Akkumulert resultat for fakultetsadministrasjonen viser et overforbruk på MNOK 0,4 mot budsjettert. Dette skyldes i hovedsak et merforbruk i personalkostnader med MNOK 1,7 hvorav størstedelen er kostnader ved internt frikjøp fra andre enheter. Driftskostnader ligger MNOK 0,6 under budsjett, som i hovedsak skyldes besparelser innenfor reise- og oppholdskostnader. Investeringer ligger med et merforbruk mot budsjett på MNOK 0,7 som blant annet omhandler innkjøp av bokskap til studentene ved SV (TNOK 315), diverse smittevernutstyr og ikke minst IT/AV-utstyr.

Eksternfinansiert virksomhet

Inntekter fra eksternfinansiert virksomhet beløper seg til MNOK 196,6 per 3. tertial. Dette er MNOK 31,0 mer enn budsjettert og gjelder i hovedsak EU-midler. Personalkostnadene ligger MNOK 3,8 under budsjettert, som i hovedsak gjelder offentlige refusjoner. Driftskostnadene er mer enn halvert i forhold til budsjettet, og vi har i 2020 et underforbruk på MNOK18,1 som i hovedsak er grunnet lavere aktiviteter på prosjektene på grunn av COVID-19.

Det lå ikke inne budsjetterte investeringer i 2020, dog er det investert for ca. MNOK 0,6 akkumulert, hovedsakelig IT-investeringer. SV-fakultetet har i 2020 sendt 104 NFR-søknader, mot 93 totalt i 2019. Totalt i 2020 er det fra SV sendt 27 EU-søknader,mot 25 EU-søknader i 2019. Enhetene på SV-fakultetet har i 2020 budsjettert med et samlet nettobidrag fra prosjekter på 63,5 mill. kr, som viser hvor viktig eksternfinansierte prosjekter har blitt for basisvirksomheten på SV.

Langtidsperspektiv

Den oppdaterte prognosen for langtidsperioden viser et forventet resultat på basisvirksomheten som er rimelig i balanse ved utgangen av langtidsperioden. Det er avholdt møter med alle enheter og prognosen er justert og forankret hos ledelsen ved det enkelte institutt. Dekanen har også avholdt møter med instituttledelsen for å sikre at aktivitetsnivået er i henhold til planene i budsjettet og langtidsprognosen. Det er satt av MNOK 3,0 til satsing på IT infrastruktur i budsjettet for 2021.

Vedtak: Fakultetsstyret godkjenner økonomirapporten for 3. tertial 2020.

V-SAK 4

Økonomirapport per februar 2021

Notat fra dekanen av 11.03.2021 var vedlagt saken.

Vedtak: Fakultetsstyret tar økonomirapporten per februar 2021 til etterretning.

V-SAK 5

Handlingsplan for likestilling 2021-2023

Notat fra dekanen av 08.03.2021 var vedlagt saken.

Fakultetet vil komme tilbake til spørsmålet om fakultetsspesifikke tiltak for mangfold når UiO har vedtatt et tillegg om mangfold til tiltaksplanen for kjønnsbalanse og likestilling. Tiltaksplanen skal etter planen behandles av universitetsstyret i mai 2021.

Vedtak: Fakultetsstyret godkjenner handlingsplan for likestilling 2021-2023 med følgende endringer: I punkt seks side to erstatter teksten «alle kjønn» teksten «både menn og kvinner». I brødteksten på side tre erstatter teksten «alle kjønn» teksten «kvinner og menn».

V-SAK 6

Midtveisevaluering innstegsstilling Sosialantropologisk institutt

Saken er utsatt. 

Diskusjonssaker

D-SAK 1

Om karrierestøtte for vitenskapelig ansatte i tidlig karrierefase og bruk av åremål og midlertidighet blant vitenskapelig ansatte ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Notat fra dekanen av 09.03.2021 var vedlagt saken. Notatet er en oppfølging av innspill fra fakultetsstyret, Universitetsstyrets vedtak om Standarder for karrierestøtte for postdoktorer og forskere i tidlig karrierefase, samt UiOs arbeid for å redusere uønsket midlertidighet.

Som ledd i arbeidet med oppfølging av universitetsstyrets vedtak om standarder for karrierestøttende tiltak, satt dekanen ned en arbeidsgruppe som skulle komme med forslag til karrierestøttende tiltak ved SV-fakultetet. Det ble etterspurt at øvrige midlertidige skulle få mulighet til å bidra i prosessen til arbeidsgruppen.

Fakultetsstyret ble invitert til å komme med innspill på omfanget og innretningen av de tiltakene gruppen har diskutert så langt og innspillene tas med i det videre arbeidet.

Styret ga sin tilslutning til hovedretningen i arbeidsgruppens foreløpige forslag. Under diskusjonen ble det blant annet påpekt at fagmiljøene har et særlig ansvar for inkludering av postdoktorer (og andre midlertidige ansatte), at kvinner kanskje har særlige utfordringer som bør hensyntas i notatet (jfr. Handlingsplan for likestilling), at mulighet til og erfaring med å søke eksterne midler fra NFR/EU kan virke karrierefremmende, at beslutninger om hvem som skal kunne søke eksterne midler bør ligge hos lokal ledelse, at størst mulig forutsigbarhet med hensyn til kriterier for slike søknader bør etterstrebes, at det kan være en utfordring hvis søknader om eksterne midler innebærer faste ansettelser uten konkurranse.

Orienteringssaker

O-SAK 1

Protokoller fra møter i fakultetets tilsettingsutvalg

Protokoll fra møte i fakultetets tilsettingsutvalg 22.12.2020, 26.01.2021 og 23.02.2021 var vedlagt saken.

Vedtak: Fakultetsstyret tar saken til orientering.

O-SAK 2

Referat fra informasjons- og drøftingsmøte med tjenestemannsorganisasjonene 15. februar og 17. mars 2021

Referat fra informasjons- og drøftingsmøte med tjenestemannsorganisasjonene av 15.02.2021 og 17.03.2021 var vedlagt saken.

Vedtak: Fakultetsstyret tar saken til orientering. 

O-SAK 3

ARENAs økonomiske situasjon

Notat fra dekanen av 09.03.2021, administrasjonsreglement ARENA, brev til ARENA fra fakultetet av 25.02.2021, brev til fakultetet fra ARENA av 10.03.2021 og brev til ARENA fra fakultetet av 16.03.2021 var vedlagt saken.

Oppfølging av D-sak 1 fra fakultetsstyremøtet 17.12.2020.

Fakultetet har som oppfølging av styrets diskusjon i brev til ARENA av 25. februar 2021 bedt senteret utarbeide et dokument der det redegjøres for senterets ønsker og planer på kort og lang sikt. Det går fram av brevet at fakultetet gjerne mottar et slikt dokument fra ARENA innen 15. august 2021, men at senteret kan gis mer tid ved behov. Dokumentet fra ARENA vil bli lagt fram for fakultetsstyret når det foreligger.

Vedtak: Fakultetsstyret tar saken til orientering.

O-SAK 4

Forlengelser av postdoktorer og stipendiater som følge av koronapandemien

Notat fra dekanen av 08.03.2021 var vedlagt saken.

Vedtak: Fakultetsstyret tar saken til orientering. Styret ber om at status for forlengelser og situasjonen for ansatte i rekrutteringsstillinger ved grunnenhetene settes opp som diskusjonssak i møtet 11. juni 2021.

O-SAK 5

Strategi 2030

Notat fra dekanen av 08.03.2021 var vedlagt saken.

Styreseminaret 10.-11. juni vil ha fokus på strategi 2030.

Vedtak: Fakultetsstyret tar saken til orientering.

O-SAK 6

Studiebarometeret 2020

Notat fra dekanen av 12.03.2021, fakultetsrapport studiebarometeret 2020, rapport fordelt på underliggende enheter studiebarometeret 2020 var vedlagt saken.

Vedtak: Fakultetsstyret ber om at  saken settes opp som diskusjonssak til styremøtet 11. juni 2021.

O-SAK 7

Årsplaner 2021-2023 fra grunnenhetene

Årsplanene til Sosialantropologisk institutt, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Institutt for statsvitenskap, TIK - Senter for teknologi, innovasjon og kultur, Psykologisk institutt og Økonomisk institutt var vedlagt saken. Årsplanen til ARENA Senter for europaforskning legges frem for fakultetsstyret 11. juni 2021. 

Vedtak: Fakultetsstyret tar saken til orientering.

O-SAK 8

Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelse ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet våren 2021

Notat fra dekanen av 11.03.2021, forslag til tidsplan ARK og presentasjon av ARK var vedlagt saken.

Vedtak: Fakultetsstyret tar saken til orientering.

O-SAK 9

 

BOTT Økonomi

Notat fra dekanen av 11.03.2021 var vedlagt saken.

Vedtak: Fakultetsstyret tar saken til orientering.

O-SAK 10

Organisering av IT-virksomheten ved UiO

Notat fra dekanen av 08.03.2021 var vedlagt saken.

Vedtak: Fakultetsstyret tar saken til orientering.

O-SAK 11

Rehabilitering av Eilert Sundts hus 

Dersom fysisk undervisning blir mulig til høsten vil behov for undervisningsrom dekkes ved andre fakulteter.  

Vedtak: Fakultetsstyret tar saken til orientering.

Eventuelt

D-SAK 2

Strategi om klima, miljø og bærekraft

Styrerepresentant Marte Næss Thomassen fremmet på vegne av studentrepresentantene forslag om at det i forbindelse med arbeidet med strategi 2030 og fakultetets årsplan for 2022-2024 diskuteres hva som skal være fakultets bidrag med hensyn til å nå UiOs mål innen klima, miljø og bærekraft. Herunder at fakultetet oppnevner en arbeidsgruppe som kan komme med forslag til mulige tiltak. Styrerepresentanten ber om at saken settes opp som sak til neste styremøte.

Publisert 7. apr. 2021 13:19 - Sist endret 18. juni 2021 10:44