Tarald Laudal Berge

Stipendiat, Institutt for statsvitenskap

Midlertidig ansatte er en viktig, men underprioritert resurs ved SV-fakultetet. Vi bærer en stor undervisningsbyrde, samtidig som vi ofte er like produktive forskningsmessig som faste ansatte. Vi er i tillegg i den mest sårbare fasen i en akademikers arbeidslivsløp: tiåret med institusjonalisert midlertidighet. Utover å fremme implikasjonene av saker som diskuteres i fakultetsstyret for vår arbeidssituasjon, er jeg spesielt opptatt av tre saker:

1. Senere tids diskusjoner rundt omorganisering ved SV-fakultetet har tydeliggjort hvordan nedskjæringer og innsparinger ofte går hardt utover hvor mange stillinger som utlyses på doktorgrads- og post-doktornivå. Jeg ønsker i den sammenheng å være en aktiv stemme for hva beslutninger på fakultetsnivå har å si for karrieremulighetene til midlertidig ansatte.
  1. Jeg vil følge opp hvordan fakultetet velger å operasjonalisere regjeringens føringer på premiering av undervisningskompetanse i fremtidige ansettelsesprosesser. Det er fortsatt slik at stipendiater og postdoktorer ikke premieres for å være gode undervisere, eller bruke tid på å bygge undervisningskompetanse når vi søker oss videre inn i faste stillinger. Det mener jeg skaper uheldige insentiver, og bidrar til å senke kvaliteten på undervingen som gis studentene våre.
  1. Når det gjelder det fysiske arbeidsmiljøet til de midlertidig ansatte så vil jeg jobbe for at vi fortsatt får gode forutsetninger for å verne om vår konsentrasjon i arbeidshverdagen. Det er spesielt bekymringsverdig at det flere steder på universitetet lefles med tanker om åpne landskap for forskere. Forskning viser at slike arbeidsmiljøer er uheldig både for vår evne til å konsentrere oss, og har vist seg å slå ut i form av økt sykefravær og stress.

Personlig har jeg lang organisasjonserfaring, både fra ideelle organisasjoner og næringslivet. Som student ved UiO har jeg gjennom flere verv i bistandsorganisasjonen Studentene og akademikernes internasjonale hjelpefond (SAIH) arbeidet opp mot ledelsen på Universitetet hva gjelder forskningsetiske og solidaritetsmessige problemstillinger. I tillegg har jeg tidligere vært valgt inn på Velferdstinget. Jeg har sittet som valgt representant for de midlertidig ansatte i instituttstyret ved Institutt for statsvitenskap i én periode, og som representant for de midlertidig ansatte ved SV-fakultetet i én periode.

I arbeidslivet har jeg som konsulent gjennom flere år jobbet med organisasjonsutvikling og ledelsesrådgivning på områder som fysisk arbeidsmiljø, spesiell tilrettelegging på arbeidsplassen og effektiv kommunikasjon mellom ledelse og øvrige ansatte. Jeg har drevet med rådgivning i både offentlige etater og det private næringsliv. Personlig er jeg opptatt av at UiO generelt, og SV-fakultetet spesielt, bør være en arbeidsgiver med særskilt gode forutsetninger for å etablere en inkluderende organisasjonsstruktur, hvor behov på forskjellige nivå i organisasjonen ivaretas i beslutninger på ledelsesnivå.

Publisert 1. feb. 2019 20:54 - Sist endret 1. feb. 2019 20:54