Hilde Reinertsen

Postdoktor, TIK Senter for teknologi, innovasjon og kultur

*English below*

Som medlem av fakultetsstyret vil jeg særlig fremme følgende fire saker:

Midlertidighet: Fakultetsstyret bør utforme en tydelig og offensiv politikk for å håndtere utfordringene ved høy midlertidighet. UiO-styret utvikler nå en sentral strategi for dette, men den må operasjonaliseres på fakultetsnivå. Alle kan selvsagt ikke ansettes fast, men målet må være at midlertidig ansatte får bedre arbeidsbetingelser og økt forutsigbarhet, spesielt i overgangene mellom phd/postdoc og postdoc/seniorstilling. Enhetene bør få ansvar for tettere personalledelse og strategisk karriereveiledning. Fakultetet bør ta initiativ til å prøve ut alternative stillingskategorier som både sikrer faglig kontinuitet og god karriereutvikling.

Eksternfinansiering: En rekke av fakultetets midlertidige ansatte jobber på eksternfinansierte prosjekter. Dette er i utgangspunktet et gode, men skaper også utfordringer som fakultetet bør ha som ambisjon å løse. Jeg ønsker å bidra til at fakultetet finner løsninger slik at eksternfinansierte i større grad kan undervise, veilede og bidra i enhetenes øvrige aktiviteter. Slik vil fakultetet også kunne tilby til mer komplett kvalifisering til faste stillinger.

Etableringsklemma: For mange unge forskere sammenfaller midlertidig ansettelse med at de er i etableringsfasen. Korte kontrakter, høyt arbeidspress og dårlig lønnsutvikling skal kombineres med boligkjøp, banklån og omsorg for små barn. Dette går heldigvis bra for de fleste, men fakultetet bør utforme en tydelig og konkret politikk slik at man som arbeidsgiver kan ta vare på juniorer i en kritisk fase. Ett mulig tiltak er gjenoppstartsstipend etter foreldrepermisjon, etter modell fra NTNU.

Aktivt styrearbeid: Fra tidligere styrearbeid har jeg erfart at gode beslutninger er avhengige av et aktivt og velinformert styre som etterspør kunnskap og setter saker på dagsorden. Jeg kommer til å være et lett tilgjengelig styremedlem som fremmer synspunkter og interesser på vegne av alle midlertidige ansatte i saker som angår oss. I tillegg vil jeg bidra aktivt til at alle saker forberedes og behandles på en grundig og demokratisk måte.

Om meg selv: Jeg kjenner UiO og SV-fakultetet godt gjennom mastergrad i historie fra HF, phd-grad fra TIK-senteret og nå som postdoc på ERC-prosjektet «Little Tools». Tidligere har jeg jobbet som debattredaktør, deltatt i styrearbeid i frivillige organisasjoner og hatt to lengre utenlandsopphold i USA (som utvekslingsstudent i 2003-04 og gjesteforsker i 2013). Jeg er 38 år, kommer fra Oslo og har to små barn.

Hilde Reinertsen, postdoc., TIK Centre for Technology, Innovation and Culture

As member of the Faculty Board, I will be particularly concerned with the following four issues:

1. Temporary contracts: The faculty board should formulate a clear and proactive policy for handling the challenges brought by high levels of temporary contracts. The University Board is currently developing a central strategy for this issue, and this must be operationalised on the faculty level. Everyone may of course not be offered permanent positions, but the goal should be that temporary employees gain better and more predictable working conditions, especially in the transitions between PhD/postdoc and postdoc/senior positions. All units should be responsible for closer HR leadership and strategic career counseling. The Faculty should take the initiative to try out alternative options that ensure continuity and career development.

1. External funding: Among the Faculty’s temporary employees, many work on externally funded projects. This is in priniciple a positive, yet it also creates challenges that the faculty should aim to solve. I intend to contribute to finding solutions that enable externally funded employees to teach, supervise students and contribute to the units’ ordinary activities. This will also enable the Faculty to offer a more complete qualification for permanent positions.

1. Work/life balance: For many young researchers, temporary employment coincide with establishing a family. Short contracts, high work pressure, and slow growth in salaries is to be combined with a high morgage and care of small children. This fortunately works out for most of us, but as employer, the Faculty should develop a clear and concrete policy to support its junior researchers during this critical stage. One possible action is to grant a ‘return stipend’ after parental leave, following a model from NTNU.

1. Active board members: From past board positions, I have experienced that solid decisions depend on an active and well-informed board. I will be an easily available representative who brings forth views and interests on behalf of all temporary staff at the Faculty on all issues that concern us. In addition, I will contribute actively to secure that all items are prepared and handled in a thorough and democratic manner.

About myself: I know UiO and the SV Faculty well from my MA degree in History, my PhD from the TIK Centre and now as a postdoc at the ERC project ‘Little Tools’. Previously, I have worked as a newspaper opinions editor, had several board positions in Norwegian NGOs, and conducted two long-term stays at US universities (as exchange student in 2003-04 and visiting scholar in 2013). I am 38 years old, I come from Oslo and have two young children.

Publisert 1. feb. 2019 20:48 - Sist endret 4. feb. 2019 15:18