Kandidater til fakultetsstyret

Presentasjon av kandidatene fra gruppen fast vitenskapelig ansatt til fakultetsstyret ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet (2016-2019).

Klikk her for å avgi elektronisk stemme (stengte fredag 20. november kl. 15:00)

Fra denne gruppen skal det velges to faste representanter og to vara.

Grete Brochmann

Grete Brochmann er professor ved Institutt for sosiologi og samfunngeografi.

Egenpresentasjon:

Jeg har vært ansatt ved ISS i full stilling siden 2008. Før det var jeg ansatt som professor II i 11 år. Min hovedarbeidsgiver i disse årene var Institutt for samfunnsforskning, der jeg var forskningsleder på området Internasjonal migrasjon og etniske studier. Ved ISS har jeg fortsatt min undervisning og min forskning på dette fagområdet. Jeg var i perioden 2011-2013 instituttleder ved ISS, og har gjennom dette vært en del av instituttleder-gruppa ved SV-fakultetet. Dette økte interessen for styring på fakultetsnivå, og har bidratt til at jeg nå stiller som kandidat til fakultetsstyret. Noe av det jeg ønsker å bidra til, er å bedre rammebetingelsene for forskning ved fakultetet, blant annet gjennom bedre tilrettelegging. Jeg vil også gjerne jobbe for tverrfaglighet ved fakultetet - gjøre det enklere organisatorisk å samarbeide, både med undervisning og forskning.

Forslagsstiller: Katrine Fangen, ISS

Rune Flikke

Rune Flikke er førsteamanuensis ved Sosialantropologisk institutt.

Egenpresentasjon:

Som medlem fakultetsstyre er det tre områder jeg ønsker å prioritere. For det første vil jeg jobbe med forskningspolitiske spørsmål, spesielt med fokus på utfordringer knyttet til å bygge gode dynamiske forskningsteam i en tid hvor programmene vokser i størrelse og på tvers av institutter og institusjoner. Som tidligere styremedlem i det tverrfakultære forskningsområdet PluRel, i ledergruppen for to avsluttede NFR prosjekt, har jeg opparbeidet meg en bred erfaring med UiOs forskningsaktiviteter. Som deltaker i UiOs Forskningsleder Program (FLP) i 2011 samt en påbygning våren 2013, ble min interesse for forskningsledelse og forskningspolitikk ytterligere styrket. For det andre vil jeg prioritere å bidra til å videreutvikle det pågående arbeidet med å innføre nye undervisning og evalueringsformer ved fakultetet. Dette arbeidet har jeg gode erfaringer fra SAI hvor jeg gjennom åtte år har benyttet meg av elektroniske flervalgsprøver som en alternativ evalueringsform. Å jobbe aktivt for å fortsette å styrke denne delen av undervisningen og evalueringsarbeidet på fakultetet ser jeg på som svært viktig for å sikre et godt læringsmiljø i årene framover. For det tredje har jeg som medlem i Kultur og velferdsutvalget (KVU) blitt godt kjent med andre aspekter ved UiO og fått en stor respekt for nødvendigheten av å fortsette arbeidet med å gjøre UiO til en god arbeidsplass som sørger for økt mangfold og trivsel blant de ansatte.

Forslagsstiller: Paul Wenzel Geissler, SAI

Bjørn Høyland

Bjørn Høyland er professor ved Institutt for statsvitenskap.

Egenpresentasjon:

Jeg stiller til gjenvalg for å sikre en viss kontinuitet i fakultetsstyret og det vitenskapelige tilsettingsutvalget ved fakultetet. I tilsettingsutvalget vil jeg fortsette å arbeide for å videreutvikle ryddige, transparente og effektive ansettelse- og opprykks-prosesser. I fakultetsstyret vil jeg jobbe for å legge bedre til rette for at enkeltforskere, og grupper av enkeltforskere, kan drive med forskning av høy kvalitet, uavhengig av tematiske strategiske satsninger. Videre vil jeg jobbe for at digitaliseringen av undervisning og eksaminering gjennomføres på en måte som sikrer høy kvalitet uten at vitenskapelige ansatte får en økt undervisningsbelastning.

Forslagsstiller: Carl Henrik Knutsen og Elin Haugsgjerd Allern, begge ISV

Inger Skjelsbæk

Inger Skjelsbæk er førsteamanuensis ved Psykologisk institutt.

Egenpresentasjon:

Jeg har vært tilknyttet PSI i en førsteamanuensis II stilling siden 2013 og har vært fulltids ansatt siden medio 2015. Jeg kommer til UiO fra institutt sektoren (Institutt for Fredsforskning, PRIO) hvor jeg har jobbet i 20 år og hvor jeg har hatt lederansvar gjennom å ha vært nestleder i 6 år. Som nestleder hadde jeg  ansvar for instituttets prosjektutvikling og undervisningsforplikteleser/samarbeid. Mye av dette samarbeidet har vært med UiO og jeg har sett hvor fruktbart flerfaglig samarbeid er både innenfor UiO og på tvers av sektorer. Jeg har jobbet mye med PhD utdanning og har blant annet vært med å utvikle en forskerskole i Fred og Konflikt studier som driftes av PRIO men som eies av UiO. Jeg har også sittet en fag gruppe ved UiO som eneste eksterne medlem som evaluerte PhD utdanningen  ved UiO i 2012 og har fått god oversikt over utfordringer og muligheter knyttet til PhD løpet innenfor ulike fagfelt. I tillegg har jeg erfaring med internasjonalt samarbeid både på prosjekt og undervisningsnivå. Av saker som jeg ville kunne tenke meg å jobbe videre med og vektlegge i fakultetsstyret er muligheter flerfaglig samarbeid på spissete temaområder både innenfor prosjekter og undervisning. I tillegg mener jeg at internasjonalisering av undervisning og forskning er helt avgjørende for å bygge gode, sterke og ikke minst spennende fagmiljøer. Internasjonalisering handler om både hvordan vi lokker internasjonale studenter og ekspertise til UiO og hvordan vi oppfordrer folk å byge kontakter i miljøer ute.  For å få dette til kreves god tilrettelegging for kontaktskaping, administrativ oppfølging, synliggjøring og kanskje noen incentiv systemer på alle nivåer innenfor UiO systemet. Dette er områder som jeg vil legge stor vekt på om jeg skulle bli valgt inn i fakultetsstyret.

Forslagsstiller: Kjetil Sundet, PSI

Kandidatlisten er oppdatert pr. 4.11.2015