Kandidater til fakultetsstyret

Presentasjon av kandidatene fra gruppen midlertidig vitenskapelig ansatt til fakultetsstyret ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet (2016-2019). Kandidatene fra gruppen velges for ett år.

Fra denne gruppen skal det velges en fast representant og to vara.

Valgprosess:

Til forslagsfristen 2. november var det kommet inn ett forslag til kandidat. Fristen for å foreslå ble utsatt til 9. november. Det kom ikke flere forslag.

Valgstyret vedtok 13.november at valg av fast representant til fakultetsstyret fra gruppen midlertidig vitenskapelig ansatte avgjøres i fakultetsstyrets møte 10. desember 2015. Valg av vararepresentanter gjennomføres som et suppleringsvalg når kandidatene er klare.

Heidi Østbø Haugen

Heidi Østbø Haugen er postdoktor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi.

Egenpresentasjon:

Midlertidig vitenskapelig ansatte ved SV-fakultetet har til felles at vi er ambisiøse på vegne av egen forskning og undervisning. En stor del av det vitenskapelige arbeidet ved UiO utføres av forskere på midlertidige kontrakter. For fakultetet som helhet er det viktig at vi får utnyttet vårt potensiale. For den enkelte ansatte skal perioden ved SV-fakultetet gi et godt grunnlag for å søke jobber videre, i eller utenfor akademia. Jeg er spesielt opptatt av følgende saker:

• At midlertidig ansatte har gode arbeidsvilkår og like stor innflytelse i strategiprosesser som fast tilsatte.
  • At stillinger ved fakultetet besettes i gjennomsiktige og forutsigbare prosesser som gir legitimitet til ansettelsene som foretas.
  • At undervisningen og veiledningen doktorgradsstipendiater tilbys holder høy kvalitet.
  • At internasjonalisering prioriteres på alle nivåer i forskningskarrieren.

Jeg har min doktorgrad fra SV-fakultetet og jobber i dag som eksternt finansiert postdoktorstipendiat. Jeg kjenner dermed utfordringene midlertidig vitenskapelig ansatte står overfor i forskjellige stadier av karrieren. For tiden er jeg vararepresentant i universitetsstyret og jeg har vært vararepresentant i fakultetsstyret i 2014. Som nyutdannet samfunnsviter jobbet jeg i Kunnskapsdepartementet. Jeg vil bruke kunnskapen jeg har om hvordan universitetssystemet fungerer og hvilke saker som for tiden er aktuelle til å fremme interessene til de midlertidige vitenskapelig ansatte i fakultetsstyret.

Forslagsstiller: Elin Selbo, ISS

Kandidat 2