English version of this page

Digital kanalstrategi 2024 for SV-fakultetet

Våre digitale kanaler skal være synlige, søkbare og oppdaterte til enhver tid.

Overordnet

Kanalene er avgjørende for at forskere og studenter får utført arbeidet sitt, at vi får formidlet kunnskap og økt oppmerksomheten rundt det viktige arbeidet som skjer ved fakultetet. Brukerne beveger seg mellom kanaler og tjenester, googler og forventer raske svar. Det er avgjørende at vi i kommunikasjonsarbeidet ser helheten, at vi skaper gode brukerreiser og god oppgaveflyt på tvers av kanaler. Gode «digitale møter» og hensiktsmessig informasjons- og oppgaveflyt for brukerne er viktig for målgruppenes samhandling/samspill med og oppfatning av fakultetet som studiested, arbeidsplass og samarbeidspartnere.

Kanalstrategien skal bidra til at vi bruker og utvikler profesjonelle kanaler med godt innhold tilpasset målgruppene og kanalenes egenskaper. Dette skal gi mer effektiv kommunikasjon med våre viktigste målgrupper. De digitale flatene er i konstant endring. Kanalstrategien revideres derfor hver vår.

Målgrupper for kommunikasjonsarbeid ved SV-fakultetet:

  • Studenter
  • Ansatte
  • Potensielle søkere og deres foresatte/omgangskrets
  • Alumni
  • Forskningsmiljøer nasjonalt og internasjonalt
  • Omverden
    • Interessenter (media, myndigheter, Forskningsrådet, arbeidsliv, næringsliv, andre sektorer, frivillige etc.)
    • Befolkning (varierende målgrupper som kan være interesserte i ulike temaer)
    • Internasjonale aktører

Mål for digitalt kommunikasjonsarbeid

  1. Effektiv kommunikasjon til fakultetets ulike målgrupper
  2. Vise fakultetet som det fremste og ledende miljøet for samfunnsvitenskapelig forskning i Norden
  3. Vise at samfunnsvitenskap er relevant for folk og samfunn
  4. Vise at samfunnsvitenskapelig utdanning og forskning er relevant for arbeidslivet
  5. Bidra til rekruttering av studenter og ansatte
  6. Øke stolthet og tilhørighet til fakultetet

Nettsider

SVs nettsider er innholds- og informasjons-nav for SVs kommunikasjon. Når vi produserer eget innhold for andre kanaler, skal vi peke til sv.uio.no for mer detaljert informasjon om forskning og studier.  Det er viktig at det er en tydelig sammenheng mellom det som kommuniseres på nettsidene, og det som blir publisert i andre digitale kanaler, ettersom nettsiden ofte blir brukt til validering av informasjon eller som en troverdig kilde. Innholdet på nettsidene skal være av høy kvalitet og oppleves brukervennlig. For å sikre gode brukeropplevelser, vektlegges nødvendigheten av daglig vedlikehold, inkludert organisering, sletting og optimalisering av innhold.

SVs nettsted omfatter per januar 2024 i overkant av 45 000 nettsider. I 2024 og 2025 gjennomføres et kvalitetshevingsarbeid som også vil redusere antall nettsider.

Canvas

Canvas er fakultetets hovedkanal for studieadministrativ informasjon om emner og studieprogram. Både studiekonsulenter, undervisere, SV- info og arbeidslivskoordinator benytter Canvas. Fakultetet har nedfelt rutiner for studieinformasjon på SV hvor bruk av canvas inngår.

Infoskjermer

Målgruppen for infoskjermene på campus er i all hovedsak studenter. Oppslag som legges opp må være relevante for en større gruppe studenter, og kan være enten bildeformat eller video uten lyd. Skjermene tilknyttet lokalene til SV-fakultetet driftes av SV-info, som kontaktes på info@sv.uio.no.

Oppslag må følge UiOs designmanual. Studentforeninger er fritatt dette kravet.

Sosiale medier

Formidling er et av universitetets samfunnsoppdrag. Gjennom sosiale medier har vi mulighet til å nå ut til store målgrupper med innhold om forskning, utdanning, innovasjon og vår rolle i samfunnet. Ansatte og studenter følger oss i sosiale medier, i tillegg til mange tidligere studenter, foresatte, forskere, samarbeidspartnere og representanter fra arbeidslivet.

Rolleavklaring og avgrensing sosiale medier

Kommunikasjonsavdelingen har ansvar for å drifte kanaler på fakultetsnivå. Kanaler for institutter, sentre, studieprogram og alumni etc. driftes av det enkelte institutt eller senter. Kommunikasjonsavdelingen tilbyr kursing og opplæring av disse ressursene ved behov eller ønske. Denne kanalstrategien omfatter i hovedsak profiler som dekker hele fakultetet.

Kanaler for programfag, institutter, sentre etc. driftes av grunnenhetene og skal følge retningslinjene for sosiale medie-kanaler for UiO:

Etterlatt inntrykk av fakultetet i sosiale medier:

  • Miljøet på SV er lærerikt og inspirerende

  • Her har folk høy grad av engasjement og lidenskap for det de holder på med

  • Her er det høy faglig kvalitet

  • Her kan man føle tilhørighet og kjenne seg igjen

  • Her er det høy grad av felleskap hvor vi heier hverandre frem

  • Her kan jeg få mange venner!

Dette etterlatte inntrykket får vi gjennom ærlig og autentisk innhold som er levende og organisk.

Instagram

På Instagram skal vi inspirere, skape engasjement og interaksjon mellom studenter og fakultet. Vi skal tilby et innblikk i studentenes liv og muligheter på fakultetet. Målet er å skape og underbygge en tydelig identitet som “SV-student”, med faglig og sosial tilhørighet. Det er viktig at profilen fremstår lett og ledig, og at vi oppfordrer til engasjement.  

Vi skal

  • Hekte innholdet på de tre taggene «folka, forskninga og fakultetet»
  • Ha høy kvalitet på visuelle virkemidler: bilder, grafiske elementer og video
  • Vise personlighet, lekenhet, og fortelle gode historier

Målgrupper

  • Studenter ved SV-fakultetet
  • Potensielle studenter

Anbefaling om Instagram til grunnenhetene

Skal man opprette en bruker på Instagram må det etableres en klar plan for innholdsproduksjon og moderering. Instagram er en ressurskrevende kanal der innholdet bør produseres spesielt for kanalen. Vår anbefaling er å heller involvere kommunikasjonsavdelingen tidlig i prosessen med å nå ut til studentene på sosiale medier, slik at vi kan kna budskapet og dele det i relevant kanal.

LinkedIn

På LinkedIn kan vi tiltrekke oss godt kvalifiserte vitenskapelige og teknisk/administrative ansatte. En god bruk av LinkedIn forutsetter et samarbeid mellom HR og kommunikasjonsavdelingen. Alumni en viktig målgruppe for kommunikasjonsarbeidet ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, og bruk av LinkedIn vil over tid gi god tilgang på alumni. Det gir økte muligheter for å synliggjøre utdanningenes arbeidslivsrelevans.

LinkedIn kan også være en god indirekte rekrutteringskanal, gjennom at vi her kan nå rådgivere, undervisere i grunnskole og videregående skole, samt foresatte til potensielle studenter. Det er et økende antall forskere som benytter LinkedIn som en formidlingskanal for sin forskningsaktivitet.

LinkedIn er en kanal hvor innhold er mindre tidsavgrenset enn andre, og dermed kan leve lenger.

Vi skal

  • Jevnlig legge ut innhold og oppdateringer av høy kvalitet som skaper engasjement og oppleves meningsfulle for målgruppene.
  • Vise frem et bredt spekter av aktiviteten ved fakultetet.
  • Vise frem samarbeid med arbeidslivet.
  • Vise frem forskere og undervisere på en engasjerende måte.
  • Gjennom samarbeid med HR synliggjøre ledige stillinger ved fakultetet

Målgrupper

  • Alumni
  • Potensielle arbeidstakere (for fakultetet)
  • Aktører i arbeidslivet
  • Skoleverk og foresatte til potensielle studenter
  • Forskermiljø nasjonalt og internasjonalt
  • Studenter

Facebook

På Facebook skal vi formidle det som skjer på fakultetet. Vi har nærmere 9000 følgere, hovedsakelig i aldersgruppen 25-44. Med en inkluderende og saklig tone skal vi vise forskernes bidrag i samfunnsdebatten og den gode stemninga på fakultetet.

Vi skal

  • Publisere regelmessig og være tilgjengelige
  • Bruke arrangementsfunksjonen aktivt
  • Dele ny kunnskap
  • Heie på hverandre, vise frem mangfoldet og bli bedre kjent
  • Vise forskeres bidrag i samfunnsdebatten

Målgrupper:

  • Alumni og arbeidslivet
  • Den samfunnsengasjerte offentligheten
  • Nåværende studenter og ansatte

X

På X skal vi bidra til en kunnskapsbasert samfunnsdebatt. Her når vi media, forskere og politiske beslutningstakere. På X har vi hatt en mulighet til å vise frem kunnskap og aktivitet ved fakultetet, og fra forskere, på en direkte og engasjerende måte.  

X har hatt et stort omdømmetap den siste tiden, og det er lavere aktivitet blant forskere i kanalen. X er derfor ikke lenger en høyt prioritert kanal for fakultetet, og vi følger løpende med på utviklingen.

På X skal vi

  • Være saklige og synlige
  • Dele aktuelle artikler og arrangementer
  • Dele når fakultetet og forskere er i media med forskningsresulateter og bidrag til samfunnsdebatten.
  • Retweete institutter og sentre, samt bidra til forskeres synlighet.
  • Gratulere og vise stolthet
  • Dele disputaser som kommer inn fortløpende

Målgrupper

  • Forskermiljøer nasjonalt og internasjonalt
  • Politikere og andre beslutningstakere
  • Media

Det er foreløpig ingen åpenbare arvtakere med tilsvarende format som X, men LinkedIn er en attraktiv alternativ kanal.

YouTube

På YouTube kan vi utnytte potensialet kanalen har som søkemotor. UiO anbefaler imidlertid begrenset bruk av YouTube, med mindre innholdet brukes til annonsering.

Enkelte av fakultetets studieprogram bruker YouTube for å publisere videoer som brukes som undervisningsmateriell. Det er da viktig å være klar over at UiO sentralt anbefaler at videomateriale publiseres i Vortex.

UiO har ikke databehandleravtale med Youtube, hvilket fører til at vi ikke kan være sikre på eierskapet til innholdet eller ivaretakelse av personvernet. Ved å heller bruke Vortex har vi eierskap til innholdet, konteksten det blir presentert i og ivaretakelse av personvern. Med Google Analytics 4 er det nå mulig å hente ut statistikk for video. Panopto brukes til lagring av forelesningsopptak.

Andre kanaler

UiO følger anbefalinger fra Nasjonal Sikkerhetsmyndighet, og anbefaler ikke bruk av kanalene TikTok og Telegram. UiO benytter TikTok til rekruttering, men da innen rammer som følger sikkerhetsanbefalingene. Fakultetet er representert i UiOs TikTok-redaksjon og sikrer på denne måten at fakultetet blir godt representert. Det samme gjelder kanaler som Twitch og Snapchat.  

Det anbefales ikke at UiOs fakulteter og grunnenheter etablerer egen konto på Snapchat. Det er krevende å tiltrekke seg følgere til Snapchat og å oppnå synlighet. Snapchat krever mye innholdsproduksjon, og er derfor svært ressurskrevende. Plattformen er tung å administrere og alt innhold er flyktig og forsvinner i løpet av 24 timer

Publisert 31. jan. 2024 13:40 - Sist endret 4. juli 2024 10:00