PROMOTE: Helsefremmende og forebyggende arbeid

Ved å bidra til god psykisk helse i befolkningen generelt kan man forebygge, og redusere behovet for behandling av, psykiske helseproblemer hos enkeltpersoner.

Om gruppen

Helsefremmende og forebyggende arbeid må være kunnskapsbasert. Vi ønsker derfor å utvikle kunnskap om hva som bidrar til bedre eller dårligere psykisk helse, inklusive deres livskvalitet. I tillegg er vi interessert i hvordan tiltak på samfunnsnivå kan bidra positivt i barns utvikling.

Våre forskningsspørsmål:

• Hvordan påvirker skolereformer, og spesielt det norske tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring, på barn og unges psykiske helse, skoleprestasjoner, skolemiljø og frafall?
  • Hvordan blir foreldre, barn og lærere påvirket av andre psykisk helsefremmende og forebyggende tiltak i skoler og barnehager?
  • Hva medvirker til vellykket implementering og positive konsekvenser av skolereformer og andre tiltak i skole og barnehager?
  • Hvilke konsekvenser har det å bli eksponert for opioider før man blir født?
  • Hvordan forholder foreldre seg til sine barns følelser, og hva er relatert til slike foreldrestiler?
  • Hva er sammenhengen mellom glutensensitivitet og utvikling hos barn, og spesielt barn med Down syndrom?
Publisert 26. feb. 2024 14:30 - Sist endret 26. feb. 2024 15:23

Professor Egil Nygaard