Om gruppen
Helsefremmende og forebyggende arbeid må være kunnskapsbasert. Vi ønsker derfor å utvikle kunnskap om hva som bidrar til bedre eller dårligere psykisk helse, inklusive deres livskvalitet. I tillegg er vi interessert i hvordan tiltak på samfunnsnivå kan bidra positivt i barns utvikling.
Våre forskningsspørsmål:
- Hvordan påvirker skolereformer, og spesielt det norske tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring, på barn og unges psykiske helse, skoleprestasjoner, skolemiljø og frafall?
- Hvordan blir foreldre, barn og lærere påvirket av andre psykisk helsefremmende og forebyggende tiltak i skoler og barnehager?
- Hva medvirker til vellykket implementering og positive konsekvenser av skolereformer og andre tiltak i skole og barnehager?
- Hvilke konsekvenser har det å bli eksponert for opioider før man blir født?
- Hvordan forholder foreldre seg til sine barns følelser, og hva er relatert til slike foreldrestiler?
- Hva er sammenhengen mellom glutensensitivitet og utvikling hos barn, og spesielt barn med Down syndrom?