Publisert 9. okt. 2018 12:19

Halvannet år gamle småbarn foretrekker populære jevnaldrende, som de ser at andre barn gir seg for i duellene mot. Samtidig unngår de barn som tvinger viljen sin gjennom med makt.

Publisert 28. sep. 2018 13:15

Hvordan vi blir som voksne skimtes allerede i spedbarnsalder, ifølge ny doktoravhandling. Viktige faktorer for personlighetsutvikling er temperament og samspill med foreldre og jevnaldrende.

Publisert 21. juni 2018 12:52

Er du heterofil, grubler du sjelden på hvordan du skal få fortalt det til dine nærmeste. Er du skeiv, har du som regel en «ut av skapet»-historie – og vet nøyaktig når du fortalte det til noen for første gang.

Publisert 2. mai 2018 11:15

Å skade kroppen sin kan være en måte å kontrollere negative følelser på. Ny forskning fra UiO viser at unge også bruker selvskading for å kommunisere og dele vanskelige følelser, som de ikke får uttrykt med ord.

Publisert 16. jan. 2018 16:17

– En psykolog som klarer å hjelpe en pasient til å bli mindre fastlåst i grubling og bekymring under en terapitime, kan regne med at angsten reduseres til neste gang de møtes, sier forsker.