Å føde barn kan gjøre hjernen yngre

Kvinner som har født ett eller flere barn får trolig en "boost", som forsinker hjernens aldringsprosess senere i livet. Det viser en studie av hjernestrukturen til 12 021 middelaldrende kvinner fra Storbritannia, som flere norske forskere står bak.

Gravid kvinne ved et vann.

Foryngende graviditet: Jo flere fødsler - i hvert fall opp til fire - jo større boost for hjernen. (Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix)

Basert på avansert hjerneavbildning kan forskere beregne alderen til en person med høy presisjon, som kan gi viktig informasjon om hjernens tilstand og helse.

I studien sammenlikner forskerne såkalt hjernealder mellom kvinner i alderen 40-70 år som tidligere har født barn med kvinner på samme alder, som ikke har født barn.

Forskjellene øker med antall fødsler

Portrettbilde av en kvinne.
Ann-Marie G. de Lange. Foto: UiO

- Resultatet viser at de kvinnene som har gjennomført en eller flere graviditeter har hjerner som ser litt yngre ut i forhold til sine barnløse, jevnaldrende medsøstre. Forskjellene blir også større jo flere barnefødsler den enkelte har, sier førsteforfatter på studien Ann-Marie G. de Lange, som er postdoktor ved Oxford University og Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo. Hun understreker at om kvinner føder flere enn fire barn, så går de positive effektene litt ned igjen.

Kan ikke forklares med fruktbarhet

Studien viser at «boosten» kvinner som har båret fram barn får i hjernen ikke kan forklares av felles genetiske faktorer med fruktbarhet, men primært må sees som et resultat av biologiske og psykologiske endringer som skjer under og etter graviditeten.

Lars T. Westyle. Foto: Silje Pileberg

– Endringer i mors hjerne under graviditeten kan ses på som evolusjonens måte å sikre at mor er i stand til å tilpasse seg barnet og de nye kravene dette vil medføre. Våre resultater tyder på at disse biologiske prosessene som skjer i graviditeten kan være langvarige og kanskje kan påvirke aldringsprosessene hos mor, sier Lars Tjelta Westlye, seniorforfatter og førsteamanuensis ved Psykologisk Institutt, UiO.

• Les mer i Daily Mail
  • Og se vedlagte forskningsartikkel: “Population-based neuroimaging reveals traces of childbirth in the maternal brain”

For intervju, kontakt:

Publisert 1. nov. 2019 09:37 - Sist endret 12. feb. 2024 14:59