Fatigue etter ervervet hjerneskade hos barn og unge

I sin doktoravhandling viser stipendiat og psykologspesialist Ruth E. Hypher at hjernetrening rettet mot hjernens kontrollfunksjoner hos barn og unge med ervervet hjerneskade kan redusere fatigue.

- Til tross for at fatigue er vanlig etter hjerneskade hos barn og unge og i stor grad begrenser hverdagsfungeringen, vet vi foreløpig lite om mekanismene bak tilstanden, eller effektive behandlingsmetoder, forteller Hypher.

Fatigue kan beskrives som en følelse av overveldende utmattelse eller tretthet som ikke bedres av søvn eller hvile. Det er et vanlig ledsagende symptom ved flere kroniske sykdommer og tilstander, men foreløpig er det få studier som har undersøkt fatigue hos barn og unge med hjerneskade. Vi vet også lite om effektive behandlingsmetoder for å redusere fatigue. Ruth Hypher har i sin avhandling, som er en del av en større behandlingsstudie, undersøkt effektene av en metakognitiv hjernetreningsmetode (Goal Management Training) for å redusere fatigue hos barn og unge (10-17 år) med hjerneskade, sammenliknet med en psykoedukativ tilnærming. Både foreldre og lærere var inkluderte i studien.

Avhandlingen viste at barn og unge med hjerneskade rapporterte betydelig mer fatigue, sammenliknet med en frisk kontrollgruppe, både for selv- og foreldrerapportert fatigue. I tillegg antyder funn at fatigue er et komplekst fenomen med sterke koblinger til livskvalitet og eksekutiv funksjon, og at fatigue i stor grad bidrar til å forklare skolerelaterte utfallsmål, som livskvalitet i skolen.

Resultatene fra behandlingsstudien viser at både den metakognitive og psykoedukative hjernetreningen reduserte fatiguesymptomer hos barn og unge med hjerneskade etter 6 måneder. Funn antydet også at det å ha bedre eksekutiv og global funksjon ved oppstart av behandlingen, økte sjansen for å oppleve bedring i fatigue etter 6 måneder. Resultatene fra avhandlingen gir økt kunnskap om sammenhengen mellom fatigue og relaterte funksjonsområder, og hvilke behandlingsmetoder som kan bidra til å redusere fatigue i kronisk fase etter hjerneskade.

Publisert 25. jan. 2023 00:42 - Sist endret 25. jan. 2023 01:18