Pressemelding

Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Emerging Adulthood: A 10-year Longitudinal Study of Neurocognition, Co-occurring Psychopathology, Functional Outcomes, and Quality of Life

M.Phil. Stian Orm ved BUP Lillehammer og Psykologisk Institutt ved UiO disputerer med en doktorgradsavhandling om utfall av ADHD i ung voksen alder og hvilke faktorer i barne- og ungdomsårene som kan bidra til å forutsi funksjon og velvære i ung voksen alder.

Hans funn antyder at kognitiv funksjon og psykiske tilleggsvansker i barne- og ungdomsårene har betydning for senere velvære, funksjon og psykisk helse hos unge voksne med ADHD. Funnene gir kunnskap som kan bidra til å bedre behandlingen av ADHD hos barn og unge ved å antyde at kognitiv funksjon og psykiske tilleggsvansker er to områder som bør få mer oppmerksomhet i behandling og tiltak.

Publisert 16. nov. 2023 14:05 - Sist endret 17. nov. 2023 07:51