Bruk av screeningsinstrumenter for autisme som mål på autistiske trekk i den generelle befolkningen: Innsikt fra nyere forskning

En fersk studie med tittelen “Measuring autism-associated traits in the general population: Factor structure and measurement invariance across sex and diagnosis status of the Social Communication Questionnaire” belyser bruken av det mye brukte autismescreeningsverktøyet, Social Communication Questionnaire (SCQ), i et stort befolkningsutvalg. Studien, utført som en del av doktorgradsarbeidet til PhD-kandidat Laura Hegemann, vurderte måleegenskaper ved SCQ og potensielle variasjoner i hva verktøyet måler mellom gutter og jenter, og mellom barn med og uten autismediagnose.

I motsetning til den vanlige bruken av SCQ sumskårer som endimensjonalt mål på grad av autistiske trekk, viser studien at SCQ fanger opp fem distinkte dimensjoner relatert til sosial atferd, kommunikativ atferd, repeterende- og snever atferd og interesser, idiosynkratisk tale og lekeatferd.

Videre fremhever forskningen at SCQ vurderer egenskaper og atferd forskjellig avhengig av om barn har autisme eller ikke. Dette indikerer at identiske skårer på spørreskjemaet mellom individer med og uten autisme ikke nødvendigvis tilsvarer like nivåer på de underliggende dimensjonene målt med skalaen.

Avslutningsvis understreker forskerne at SCQ kan ha stor verdi som et verktøy for å studere sosial kommunikasjon og repeterende atferd og interesser i den generelle befolkningen. Forskerne advarer imidlertid mot å tolke SCQ-skårer som mål på grad av "autistiske trekk" og oppmuntrer heller til tolkning av skårene innenfor den bredere konteksten av sosial, kommunikasjon og repeterende og restriktiv atferd og interesser.

Publisert 3. mai 2024 08:46 - Sist endret 3. mai 2024 09:12