Barn har aha-opplevelser før de forstår hva det er

En ny doktorgradsavhandling viser at barn i alderen 4-8 år har aha-opplevelser. Barns aha-opplevelser kan føre til økt motivasjon for læring.

Motiveres av aha-opplevelser

Forskerne finner at barn i alderen 4-8 år har omtrent like mange aha-opplevelser i en problemløsningsoppgave uavhengig av alder. Allikevel økte forståelsen for hva en aha-opplevelse er i løpet av denne utviklingsperioden, og de eldre barna var bedre til å gjenkjenne sine egne aha-opplevelser når de jobbet med oppgavene. I tillegg var barn som hadde flere aha-opplevelser mer motivert til å fortsette med samme oppgave heller enn å bytte til noe nytt.

Ville vite mer om konsekvenser av aha-opplevelser

Mye av barns læring består av gradvis kunnskapsbygging, og iblant hender det at de gjør et sprang – de har en aha-opplevelse. Hvordan opplever og forstår barn selv slike sprang? Og kan barns aha-opplevelser føre til økt motivasjon? Disse spørsmålene dannet utgangspunktet for en ny doktorgradsavhandling ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo.

Kan føre til økt motivasjon for læring

Vi vet fra tidligere forskning med voksne at aha-opplevelser kan ha en positiv virkning på læring. Blant annet kan aha-opplevelser føre til økt motivasjon, og i forbindelse med problemløsning huskes løsningen bedre om den følges av en aha- opplevelse enn når oppgaven blir løst uten en aha-opplevelse.

Pionerstudie

Til tross for dette, vet vi svært lite om barns aha-opplevelser fordi det nesten ikke finnes forskning om temaet. I sin doktorgrad bidrar Mathilde H. Prenevost med et teoretisk grunnlag for studier av barns aha-opplevelser, samt de første funnene knyttet til barns opplevelse og forståelse av aha-opplevelser.

Til sammen viser avhandlingen at selv om barn har aha-opplevelser i en ung alder, forstår de først senere hva denne opplevelsen er.

Publisert 15. mars 2024 13:52 - Sist endret 2. apr. 2024 13:16