Hvorfor blir noen avhengige av anabole androgene steroider?

Anabole-androgene steroider (AAS) brukes hovedsakelig av menn i kroppsbygging- og vektløftermiljø for å bygge muskler og forbedre prestasjon. Til tross for at AAS ikke har samme umiddelbare belønnende effekt som psykoaktive stoffer, utvikler omtrent en tredjedel av de som bruker AAS avhengighet. Tidligere studier antyder at en kombinasjon av biologiske, psykologiske og kognitive faktorer bidrar til utviklingen av AAS-avhengighet. Disse funnene er hovedsakelig basert på studier av mannlige idrettsutøvere og tar ikke hensyn til variasjoner og gradering av AAS-symptomer.

I en ny doktoravhandling gjennomført ved Oslo universitetssykehus, tar Morgan Scarth sikte på å belyse disse mekanismene i ulike populasjoner og forbedre forståelsen av AAS-avhengighet med formålet å bedre forebygging og behandling. Symptomer på AAS-avhengighet ble målt blant mannlige og kvinnelige vektløftere, samt personer som mottok behandling for rusmiddelavhengighet.

Scarth oppdaget at økt psykologisk belastning og kognitive utfordringer er knyttet til AAS-avhengighet. Både sosialkognitive og eksekutive evner (selvreguleringsevner) var svekket hos personer med AAS-avhengighet. Videre viser funnene at antisosiale personlighetstrekk, redusert empati og økt impulsivitet kan utgjøre sårbarhet for AAS-avhengighet. Det er også bemerkelsesverdig at kvinner som rapporterte AAS-bruk, opplevde en spesielt høy psykologisk belastning, noe som kan forsterkes blant kvinner med AAS-avhengighet. Mens bekymringer for kroppsbilde, hovedsakelig muskeldysmorfi, kan motivere noen til å bruke AAS, virket symptomer på muskeldysmorfi ikke å være sterkt relatert til AAS-avhengighet.

Funnene fra avhandlingen er relevante både for forebygging og behandling av AAS-avhengighet, ettersom mange helseproblemer forekommer forut for eller samtidig med denne tilstanden. Resultatene understreker betydningen av å vurdere arten og alvorlighetsgraden av AAS-avhengighet, samt forstå motivasjonen bak bruken og potensielle ønsker om å slutte.

Publisert 9. jan. 2024 13:39 - Sist endret 26. jan. 2024 11:03