Hukommelsen utvikles i ulik takt

Hukommelsesfunksjoner hos barn og unge modnes gradvis. Først formes barns lagringsferdigheter. Senere utvikler unge evnen til å søke opp minner de har lagret.

Et barn sitter ved en pult og hviler hodet i hendene.

Hukommelsesutvikling: Barn lærer å lagre minner, før de utvikler evnen til å søke opp minnene. Illustrasjonsfoto: Colourbox.

– Bestemte hjernestrukturers utviklingsforløp påvirker deres hukommelsesfunksjoner, sier Ylva Østby ved Psykologisk institutt UiO.

Hun har i sin doktorgrad studert utviklingen til langtidshukommelsen og arbeidshukommelsen hos barn og unge.

Undersøkelsen viser at hukommelsesfunksjoner som utvikler seg i ulikt tempo samsvarer med forskjellige utviklingsforløp i hjernestrukturer.

For første gang bindes ny informasjon om hjerneutvikling sammen med ulike deler av hukommelsen.

Barn lærer å lagre, unge utvikler søkemotor

Resultatene fra Ylva Østbys studie av langtidshukommelsen viser at evnen til å bevare et minne over tid var nesten ferdig utviklet i sen barndom, mens evnen til å gjenhente minner ble bedre i ungdomsårene.

– Dette betyr at ulike deler av hukommelsen utvikler seg i forskjellig takt. Å lete etter minner er en funksjon som modnes senere enn lagringsfunksjonen.

I MR-bilder har hun sett at hukommelsesstrukturene i hjernen har sine modningsfaser. Et område i hjernen øker raskt en periode til det flater ut i voksen alder, mens andre hukommelsesområder blir mindre gjennom utviklingen.

Hvor utvikles langtidshukommelsen?

Illustrasjon av hjernen, hvor områdene for henholdsvis minnesøk og lagring er markert.
To av hjerneområdene som er viktige for hukommelse: Frontallappen (lyseblått) og hippocampus (rødt). I Østbys studie var hippocampus viktig for lagringsfunksjonen, mens frontallappen hang sammen med gjenhenting av minner. Illustrasjon: Ylva Østby.

MR-bildene illustrerte hvor i hjernen utviklingen skjedde, men kan hjerneutviklingen si noe om utviklingen av hukommelse?

Østbys studie viser at bevaring av minner henger sammen med hippocampus-størrelsen, mens gjenhenting av minner er avhengig av tykkelsen på hjernebarken, nærmere bestemt i et område i frontallappen.

– Dette området i frontallappen er også kjent for å ha en kontrollfunksjon i forhold til tankeprosessene, legger Østby til.

– For at vi skal klare å hente frem akkurat det vi søker etter må minnesøk sannsynligvis styres. Vi må kunne skille minnene fra hverandre.

Ved siden av å få hjernen sin skannet ble barn og unge i ulike aldre gitt forskjellige hukommelsesoppgaver, der både arbeids- og langtidshukommelsen ble testet. Hjernestrukturenes utviklingsforløp ble avbildet med MR og Østby fant modningsfasene til hukommelsesstrukturene.

For å gi en best mulig beskrivelse av et utviklingsforløp laget hun grafer som viser hvordan et område i hjernen øker ganske raskt før det stopper opp i voksen alder.

– Jeg ville undersøke hvilke hjerneområder som styrer enkelte hukommelsesfunksjoner, og hvilke områder i hjerneutviklingen som kan forklare forskjellige hukommelsesprosesser hos barn og ungdom, forteller hun.

Spredte nettverk for arbeidsminnet

Arbeidshukommelsen, som tar seg av fortløpende bearbeiding av informasjon og evnen til å holde flere biter av informasjon i tankene samtidig, utvikler seg jevnt gjennom sen barndom og ungdomstid.

Arbeidshukommelsen er avhengig av nettverk i så vel fremre som bakre områder av hjernen. For et velfungerende arbeidsminne i voksen alder er det avgjørende at nettverkene vokser normalt og at kommunikasjonslinjene dem imellom modnes riktig.

Østby studerte to utviklingsprosesser av betydning for arbeidshukommelsen hos barn og unge; reduksjon av grå substans i hjernebarken og modning av fiberbanene som sørger for rask kommunikasjon mellom hjerneområdene.

– Vi var interessert i å finne hvilke hjernemodningsprosesser som best kunne forklare utviklingen av arbeidsminnet, om det var endringene i hjernebarken eller fiberbanene som opprettholder kommunikasjonen.

Dette gjorde hun ved å måle tykkelsen på hjernebarken og hvor godt utviklet fiberbanene var. I tillegg ble barnas evne til å holde tallrekker i minnet lenge nok til å kunne gjenta dem testet.

Østby fant at begge prosessene er like viktige for å utvikle et godt arbeidsminne, selv om de tilsynelatende virker helt uavhengige av hverandre.

– At det er ulike virksomme prosesser i hjernen, som kan spille en uavhengig rolle i utviklingsforløpet, er viktig kunnskap for å forstå hvordan hjernen fungerer.

Portrettbilde av PhD Ylva Østby tatt utendørs.
PhD Ylva Østby ved Psykologisk institutt.

Hjernens normalutvikling

Hun understreker at hun har vært opptatt av å se på normalutviklingen i hjernestrukturene, for å etablere et referansepunkt som man kan sammenligne avvikende utviklingsforløp med.

– Det har stor betydning å finne disse sammenhengene mellom størrelse på hjernestrukturen og funksjon, for å kunne studere tilstander hos barn og ungdom der utviklingen ikke går helt som den skal.

– Kunnskapen er viktig for å forstå hvilken betydning hjernestrukturer har på nevrologiske sykdommer og psykiske lidelser i barns utvikling, sier Østby.

– Kan for eksempel et annerledes utviklingsforløp i hjernen gjenspeiles i nedsatt funksjon? Er det en sammenheng mellom nedsatt funksjon og den avvikende hjerneutviklingen? I så fall vil man kunne undersøke sammenhenger i de ulike hjerneområdene som eventuelt er påvirket eller skadet.

– Ved å påvise normalutviklingen kan vi måle hjernestrukturene og forvente at det sier noe om funksjonen ved den strukturen, forklarer Østby.

Denne artikkelen ble også publisert i forskning.no

Referanser:

Østby m.fl.: Morphometry and connectivity of the fronto-parietal verbal working memory network in development, Neuropsychologia, Volume 49, Issue 14, December 2011, Pages 3854–3862, doi: 10.1016/j.neuropsychologia.2011.10.001.

Østby m.fl.: Dissociating Memory Processes in the Developing Brain: The Role of Hippocampal Volume and Cortical Thickness in Recall after Minutes versus Days, Cerebral Cortex, published online: June 10, 2011, doi: 10.1093/cercor/bhr116.

Østby m.fl.: Heterogeneity in Subcortical Brain Development: A Structural Magnetic Resonance Imaging Study of Brain Maturation from 8 to 30 Years, The Journal of Neuroscience, 23 September 2009, 29(38): 11772-11782, doi: 10.1523/​JNEUROSCI.1242-09.2009.

Av informasjonsrådgiver Svein Harald Milde
Publisert 10. feb. 2013 21:45 - Sist endret 3. mai 2024 15:08