English version of this page

Kvalitativ Ressursportal

Disse nettsidene er laget for å hjelpe studenter og veiledere som skal utføre kvalitative prosjekter ved Psykologisk Institutt (PSI) på Universitetet i Oslo (UiO). Nedenfor finner du en tidslinje over foreslåtte steg for et kvalitativt prosjekt. Mer detaljert informasjon om spesifikke temaer finner du i menyen til venstre.  

Lykke til!

1. Tema

Du kan velge å:

  • Utforme ditt eget prosjekt
  • Bli med på et pågående prosjekt på PSI
  • Bli med på et større tverrfaglig prosjekt ved UiO eller andre forskningsinstitusjoner

Et godt sted å starte er å sjekke hvilke prosjekter som allerede eksisterer ved PSI eller UiO (Link til prosjekter ved PSI som ønsker studenter, link til alle prosjekter ved PSI). Hvis du finner et prosjekt du er interessert i, må du kontakte de ansvarlige for prosjektet og avtale et eventuelt samarbeid. Du kan også ta direkte kontakt med ansatte på PSI for å høre om de har noen pågående prosjekter (vær obs på at ikke alle er åpne for master/hovedoppgave-studenter). På noen studieprogrammer får studentene presentert relevante prosjekter i løpet av 2. semester.

Hvis du ønsker å utforme ditt eget prosjekt, kan du for eksempel hente inspirasjon fra dine faglige interesser, samfunnsnytte, litteratursøk eller dagsaktuelle saker. Du er avhengig av å finne en veileder som er villig til å veilede prosjektet ditt. Ved å utforme ditt eget prosjekt har du et større ansvar for gjennomføring og innsamling av data.

2. Veileder

Etter at du har funnet et tema du ønsker å skrive om, må du finne en veileder. 

Hvordan finne en veileder? Du kan kontakte ansatte ved UiO og spørre om de er villige til å veilede deg, eller om de har et prosjekt du kan være med på. Ikke alle er åpne for veiledning, men de fleste kan hjelpe deg med å finne noen som er det.

Mer informasjon om veiledning her:

Veiledningsavtale: må fylles ut av deg og veilederen din og leveres til PSI. På linkene over, under, C) Veiledning, finner du mer informasjon om kontrakten, og en mal. 

Tidsfrist for innlevering av signert veilederkontrakt:  

Skriver du sammen med noen? Administrasjonen på PSI ønsker felles veiledningsavtale fra de som skriver sammen.

3. Forberedende dokumenter til prosjektvurderinger

Når du har funnet veileder og et prosjekt (minst et tema og metodologisk tilnærming) kan du begynne arbeidet med å søke forberede dokumentene du trenger til ulike prosjektvurderinger. Det er vanlig å søke om vurdering fra Sikt (vurdering av personvern), REK (etisk vurdering hvis du skal utføre helseforskning) og/eller Internetisk komité (forhør deg med veileder om dette er ønskelig). For å søke til disse instansene trenger du følgende dokumenter:

  • Prosjektbeskrivelse
  • Datahåndteringsplan
  • Informasjonsskriv
  • Intervjuguide (dersom du skal utføre intervjuer)

For mer informasjon om disse dokumententene, se forberedende dokumenter til prosjektvurdering i menyen til venstre. 

Det er mange valg som skal tas allerede før du begynner å skrive disse dokumentene. Les gjennom resten av denne tidslinjen for å få oversikt, eller oppsøk mer informasjon om hvert tema i menyen på venstre side.

4. Søknad til Sikt, REK og/eller Internetisk Komité

Når du har gjort ferdig de dokumentene du trenger for å søke prosjektvurdering, kan du gå videre med å legge inn søknader. Les mer om søknadsprosessene under Etikk i menyen til venstre. 

Profesjonsstudenter må også levere ‘Oppmeldingsskjema for hovedoppgaveinnlevering’  innen 1. februar/1. september, senest 12. semester av studiet. Les mer her: PSYC6100 emneside

5. Datalagring

Det er viktig at du lagrer dataene dine med tilstrekkelig sikkerhetsnivå, i forhold til sensitivitetsnivået til dataene du samler inn. På UiO brukes et fargekodesystem (Klassifisering av data og informasjon). Kvalitative prosjekter med intervju vil ofte falle under gule, røde eller svarte data. Se også Lagringsguiden for mer informasjon.

Dersom du skal håndtere sensitive (røde eller svarte) persondata, er neste steg opprettelse av TSD-mappe som lagringsplass (der kan du oppbevare intervjuopptak, transkripsjoner, koblingsnøkkel og eventuelt andre dokumenter med personidentifiserende informasjon). For mer informasjon om lagring, fargekoding av data, hvordan en oppretter TSD og hva TSD er - se Lagring i menyen til venstre. 

6. Rekruttering av deltagere

(Om du bruker allerede eksisterende data kan du se bort fra dette steget) 

Når du har sendt inn nødvendige søknader og fått en vurdering som tilsier at prosjektet kan gjennomføres, kan rekrutteringen begynne. Husk at du allerede har laget en rekrutteringsplan i prosjektbeskrivelsen, og denne bør følges. Metoden for rekruttering bør tilpasses studiens tematikk og grad av sensitivitet. Det finnes mange standardmetoder for rekruttering som man får innføring i gjennom kvalitative metodefag og i pensumbøker. Om du har mer sensitiv tematikk eller ønsker å komme i kontakt med en liten gruppe mennesker, kan dette være gode tips:

  • Du kan opprette et nettskjema som interesserte kan svare på for å melde sin interesse til prosjektet. Dette nettskjemaet kan legges inn i en prosjektside (se under). Ved røde data må du passe på at dette nettskjemaet er koblet til TSD. Se Lagring/Nettskjema i menyen på venstre side for mer informasjon om dette.
  • Dersom du skal rekruttere til intervju via sosiale medier, kan det være hensiktsmessig å opprette en studentprosjektside (Les mer her: Annonsering, rekruttering og forskningskommunikasjon i sosiale medier)

7. Gjennomføring av datainnsamling

De fleste kvalitative studentprosjekter på PSI innebærer intervju. Det er ofte lurt å gjennomføre et pilotintervju (prøveintervju) med noen du kjenner eller en person som er relevant for utvalget ditt. Bruk dette til å teste ut intervjuguiden din.

Før gjennomføring må du ha en plan for opptak og lagring av opptakene. 

  • Opptak gjøres på: Nettskjema-Diktafon. Mer informasjon om oppsett, back-up og bruk finner du under Nettskjema-Diktafon i menyen på venstre side.

Etter at intervjuene er tatt opp og lagret, må du transkribere dem (gjøre opptakene til tekst). Dette kan gjøres automatisk (må gås gjennom manuelt) eller helt manuelt. Etterpå må du gå gjennom transkripsjonen og fjerne all informasjon som kan føre til at deltageren gjenkjennes. For mer informasjon se Transkribering i menyen på venstre side.

8. Analyse

Fremgangsmåten du skal følge for analyse, kommer an på hvilken metodologisk tilnærming du har valgt (som må passe til ditt prosjekt og forskningsspørsmål). Informasjon om de forskjellige analysemetodene får du gjennom kvalitative metodekurs i studieløpet og i tilhørende pensumbøker. Det finnes diverse analyseprogrammer som kan være til god hjelp i analyseprosessen. Undersøk om det finnes analyseverktøy som er godt egnet til din analysemetode. Du finner mer informasjon om de forskjellige programvarene for analyse i menyen på venstre side.

9. Skrive oppgaven

Nå har du gjort alt som må til for å kunne skrive oppgaven. Det kan likevel være lurt å begynne på de forskjellige delene av oppgaven underveis (for eksempel kan det være lurt å jobbe med metodedelen underveis i prosessen med rekruttering og gjennomføring av intervju).

Mer informasjon om selve oppgaveskrivingen finner du på Masteroppgave:retningslinjer og krav og Hovedoppgave retningslinjer og krav under form og fasong. 

Det kan også være nyttig å se på tidligere oppgaver som er skrevet med liknende metodisk tilnærming, og se på ulike måter de har løst form og struktur på.

10. Innlevering

Masteroppgaver skal leveres både i DUO vitenarkiv og i Inspera. Innleveringsfristen er medio mai (eksakt dato publiseres tidlig i 4. semester på masterprogrammets emneside og i StudentWeb) 

Forsinket med oppgaven? 

Hovedoppgaver (profesjon) skal leveres i DUO vitenarkiv og i Inspera. Innleveringsfristen for vårsemesteret er medio april, høstsemesteret er medio oktober (eksakt dato publiseres tidlig i 4. semester på emnesiden og i StudentWeb)

11. Avslutte prosjektet

Når du avslutter prosjektet ditt er det viktig at du sender sluttmelding til Sikt, og overholder det du har oppgitt angående sletting av data.

 

Publisert 29. mai 2024 12:01 - Sist endret 14. juni 2024 12:45