English version of this page

Hjerneprosesser for belønning og beslutninger: stress og medikamenteffekter

Figur som viser hjerneprosesser for belønning og beslutninger: stress og medikamenteffekter.

Om prosjektet

I dette prosjektet undersøker vi en hypotese om at avhengighetsskapende stoffer virker annerledes dersom man kjenner seg stresset og ille til mote før man tar stoffet. Negative følelser og et ønske om å føle lettelse kan kanskje være en underliggende faktor bak den økte risikoen for å utvikle rusavhengighet som sees hos personer med angst, depresjon, barndomstraumer og dårlige sosiale støttenettverk. Vi undersøker også hvilken rolle det endogene opioidsystemet spiller i stressresponser og moduleringen av disse.

Mål

Vi har som mål å bidra til økt forståelse av hvordan stress og store livspåkjenninger øker sårbarhet for utvikling av opioidavhengighet, og hvorvidt individuelle faktorer eller faktorer i miljøet rundt beskytter en og reduserer påkjenningene via mekanismer i opioidsystemet.

Bakgrunn

Rusavhengighet og overdosedødsfall er verdensomspennende folkehelseproblemer. De siste årene har det vært mye snakk om den opioidkrisen som pågår både i USA og Europa, men selv om det er godt kjent at opioider kan være avhengighetsskapende er vi faktisk et langt stykke unna å forstå hva det er som gjør at disse stoffene er så avhengighetsskapende.

Finansiering

Prosjektet er finansiert av det Europeiske Forskningsrådet under EUs Horizon 2020 forsknings- og innovasjonsprogram (bevilgning nr. 802885).

Samarbeid

Prosjektgruppen består av partnere fra Linköpings Universitet i Sverige og Swinburn University i Australia.

Publisert 15. mai 2023 17:20 - Sist endret 15. mai 2023 17:24