English version of this page

LINEUP-studien

Hvordan går det med barn og ungdom med nevroutviklingsforstyrrelser når de er unge voksne?

Bildet kan inneholde: smil, menneskelig, mote, sosial gruppe, fritid.

LINEUP: Bak f.v.: Elisabeth Øverland, Stian Orm, Eldri Kjørren, Ingrid N Fossum. Foran f.v.: Kjell Tore Hovik, Per Normann Andersen, Merete G Øie, Erik W Skogli

Om prosjektet

LINEUP er en 10-års oppfølgingsstudie av barn med ADHD, Autisme og Tourettes syndrom som deltok i forskningsprosjektet «Emosjonell- og kognitiv utvikling hos barn og unge med nevropsykiatriske lidelser» ved Sykehuset Innlandet i 2009 (snittalder 12 år).

I denne longitudinelle studien ønsker vi å kartlegge kognitiv utvikling, mental helse og daglig fungering hos deltagerne med ADHD, Autisme og Tourettes syndrom inkludert i 2009, som nå er blitt unge voksne. Vi vil ha et særlig fokus på sammenhengen mellom kliniske symptomer, kognitiv utvikling og evne til selvstendig fungering i ung voksen alder.

Mål

Hovedmålet i LINEUP studien er å kartlegge kognitiv utvikling, mental helse og daglig fungering hos deltagerne med ADHD, Autisme og Tourettes syndrom fra barndom til voksen alder, og hvilke faktorer i barnealder som er viktig for funksjonsnivå og psykisk helse i voksen alder.

Resultater

Pr september 2023 er det publisert 25 artikler fra prosjektene. Se publikasjonsliste.

Det er tre fullførte doktorgrader fra prosjektene og fire pågående Phd prosjekter.

Bakgrunn

Forskningsprosjektet er en 10-års oppfølgingsstudie av barn og ungdom med ADHD, autisme og Tourettes syndrom: The Lillehammer Neurodevelopmental Follow-Up study (LINEUP).

Tidligere studier har vist at barn med ADHD, Autisme og Tourettes syndrom (nevroutviklingsforstyrrelser) som gruppe har nedsatt evne til å regulere egne tanker, følelser og atferd. Denne evnen til selv-regulering, også kalt eksekutiv funksjon, anses å være en kjernevanske hos disse barna. Resultater fra vår forskningsgruppe har vist at de eksekutive funksjonsvanskene vedvarte fra barneår inn i ungdomsalder, selv om generelt symptombilde og komorbid lidelsestrykk avtok.

Tidligere studier indikerer også at nedsatt eksekutiv funksjon hos barn og unge med nevroutviklingsforstyrrelser, vedvarer inn i voksenalder. Fordi eksekutiv svikt er assosiert med nedsatt skole-, jobb- og sosial funksjon, er dette et viktig forskningsfelt med tanke på å gi et bedre behandlingstilbud for dem som har disse vanskene. Individuelt tilpasset behandling hvor det legges til rette for denne gruppens varierende eksekutiv funksjon vil være avgjørende for å forebygge psykopatologi, styrke daglig selvstendighet, og heve generell livskvalitet.

Studien har kartlagt kognitiv utvikling, mental helse, daglig fungering og livskvalitet hos deltagerne med ADHD (n=85), autisme (n=38) og Tourettes syndrom (n=19) og en typisk utviklet sammenligningsgruppe (n=50) inkludert i 2009, og som nå er blitt unge voksne. Deltakerne ble rekruttert fra syv Barne- og Ungdomspsykiatriske poliklinikker (BUPer) i Sykehuset Innlandet i 2009, og var den gang i behandling. De ble retestet to år etter og 10 år etter med det samme testbatteriet.

Delprosjekter (Phd prosjekter)

  1. Lillehammer nevroutvikling oppfølgingsstudie: en 10-års oppfølging av barn og ungdom med autismespekterforstyrrelser (LINEUP-ASD) Ph.D-stipendiat Ingrid Nesdal Fossum.

  2. Lillehammer nevroutviklingsstudie: en 10-års oppfølging av barn og ungdom med Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (LINEUP-ADHD) Ph.D-stipendiat Stian Orm

  3. Lillehammer nevroutviklingsstudie: transdiagnostiske symptomklynger (LINEUP-COSCAN) Ph.D-stipendiat Eldri Kjørren

  4. Livet med autisme: Livskvalitet, daglig fungering og kompensatoriske strategier fra barndom til ung voksen (LINEUP-ASD-QP) Ph.D-stipendiat Elisabeth Øverland

  5. Livet med ADHD: Mestring, resiliens og symptomutvikling fra barndom til ung voksen (LINEUP-ADHD-QP) Ph.D Mira Elise Glaser Holthe/psykologspesialist Gunhild Winther Skogli/førsteamanuensis Cecilie Dangmann

Finansiering

LINEUP-studien er finansiert av Sykehuset Innlandet, Helse Sør-Øst, Nasjonalt kompetansesenter for nevroutviklingsforstyrrelser og hypersomnier ved Oslo Universitetssykehus (NevSom), og Psykologisk institutt Universitetet i Oslo.

Samarbeid

Internasjonale samarbeidspartnere er professor Geurts  ved  University of Amsterdam; professor Teicher ved Harvard Medical School; professor Goldberg  ved  New York University School of Medicine, professor Emeritus Bruce Pennington ved University of Denver; Professor Liz Pellicano, University College London.

Metoder

Alle deltagere har blitt utredet med klinisk undersøkelse, lik utredning gjennomført i 2009 og 2011.  Metodene i prosjektet involverer blant annet intervjuer, spørreskjemaer, nevropsykologiske tester som måler kognisjon, symptomer, psykisk helse, sosial funksjon og livskvalitet.

Dette forskningsprosjektet ble startet av professor Merete Glenne Øie som var prosjektleder da alle data ble samlet på baseline i 2009 og etter to år. LINEUP-studien ledes av psykologspesialist/ førsteamanuensis Erik Winther Skogli ved Sykehuset Innlandet i samarbeid med Universitetet i Oslo, og Høgskolen i Innlandet.

  1. Erik Winther Skogli, postdoktor, Sykehuset Innlandet og Høgskolen i Innlandet

  2. Merete Glenne Øie, Professor, Universitetet i Oslo (UiO), Psykologisk Institutt og Forskningsrådgiver, Sykehuset Innlandet

  3. Per Normann Andersen, Professor, Høgskolen i Innlandet

  4. Kjell Tore Hovik, førsteamanuensis, Sykehuset Innlandet og Høgskolen i Innlandet

  5. Ingrid Nesdal Fossum, Ph.D-stipendiat på Psykologisk Institutt, Sykehuset Innlandet

  6. Stian Orm, Ph.D-stipendiat på Psykologisk Institutt, UiO, Sykehuset Innlandet og Høgskolen i Innlandet

  7. Elisabeth Øverland, Ph.D-stipendiat, Sykehuset Innlandet og Høgskolen i Innlandet

  8. Eldri Kjørren, Ph.D-stipendiat på Psykologisk Institutt, UiO, Sykehuset Innlandet

  9. Mira Glaser Holthe, Ph.D, Høgskolen i Innlandet

  10. Åshild Lappegård Hauge, Professor, UiO, Psykologisk Institutt

  11. Krister Fjermestad, Professor, UiO, Psykologisk Institutt

Utvalgte publikasjoner

Andersen, P.N., Orm, S., Fossum, I. N., Øie, M. G., Skogli, E W.(2023) Adolescent Internalizing Problems as a Mediator Between Autism Diagnosis in Childhood and Quality of Life in Emerging Adults with and without Autism. A 10-year longitudinal study. BMC Psychiatry 2023

Fossum, I.N., Orm, S., Øie, M.G., Geurts, H.M., Andersen, P.N., Skogli, E. W. (2023). Childhood executive function predicts internalizing and externalizing symptoms in emerging adults with and without autism: A 10-year longitudinal study. Developmental NeuropsychologyISSN 8756-5641.

Orm, S., Øie, M. G., Fossum, I.F., Fjermestad, K., Andersen, P.N., & Skogli, E.W. (2023). Predictors of quality of life and functional impairments in emerging adults with and without ADHD: A 10-year longitudinal study.  Journal of Attention Disorders27(5), 458–469. https://doi.org/10.1177/10870547231153962

Øverland E, Hauge ÅL, Orm S, Pellicano E, Øie MG, Skogli EW and Andersen PN (2022) Exploring life with autism: Quality of Life, daily functioning and compensatory strategies from childhood to emerging adulthood: A qualitative study protocol. Frontiers in Psychiatry 13:1058601. doi: 10.3389/fpsyt.2022.1058601

Skogli EW, Orm S, Fossum IN, Andersen PN, Øie MG. (2022) Attention-deficit/hyperactivity disorder persistence from childhood into young adult age: a 10-year longitudinal study. Cognitive Neuropsychiatry27(6), 447-457. doi: 10.1080/13546805.2022.2123735. https://doi.org/10.1080/13546805.2022.2123735

Orm, S., Andersen, P. N., Fossum, I. N., Øie, M. G., & Skogli, E. W. (2022a). Brief report: Autism spectrum disorder diagnostic persistence in a 10-year longitudinal study. Research in Autism Spectrum Disorders, 97, 102007. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2022.102007

Orm, S., Andersen, P. N., Teicher, M. H., Fossum, I. N., Øie, M. G., & Skogli, E. W. (2023). Childhood executive functions and ADHD symptoms predict psychopathology symptoms in emerging adults with and without ADHD: A 10-year longitudinal study. Research on Child and Adolescent Psychopathology51(2), 261-271. https://doi.org/10.1007/s10802-022-00957-7

Orm, S., Pollak, Y., Fossum, I. N., Andersen, P. N., Øie, M. G., & Skogli, E. W. (2022c). Decision-making and Risky Behavior in Individuals with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A 10-year Longitudinal Study. Developmental Neuropsychology, 0(0), 1–17. https://doi.org/10.1080/87565641.2022.2082430

Fossum, I. N., Andersen, P. N., Øie, M. G., & Skogli, E. W. (2021). Development of executive functioning from childhood to young adulthood in autism spectrum disorder and attention-deficit/hyperactivity disorder: A 10-year longitudinal study. Neuropsychology35(8), 809.  doi:10.1037/neu0000768. APA PsycNet FullTextHTML page

Orm, S., Øie, M. G., Fossum, I. N., Andersen, P. N., & Skogli, E. W. (2021). Declining Trajectories of Co-occurring Psychopathology Symptoms in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Autism Spectrum Disorder: A 10-Year Longitudinal Study. Frontiers in Psychiatry, 12(1774). doi:10.3389/fpsyt.2021.724759

Skogli, E. W., Andersen, P. N., Orm, S., Hovik, K. T., & Oie, M. (2022). Executive functioning in everyday life in youth with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Autism Spectrum Disorders: A two-year longitudinal study. International Journal of Disability, Development and Education. https://doi.org/10.1080/1034912X.2022.2095360

Øie, M. G., Andersen, P. N., Hovik, K. T., Skogli, E. W., & Rund, B. R. (2020). Similar impairments shown on a  neuropsychological test battery in adolescents with high-functioning autism and early onset schizophrenia: a two-year follow-up study. Cognitive Neuropsychiatry, 1-16. doi:10.1080/13546805.2020.1713736

Andersen, P. N., Hovik, K. T., Skogli, E. W., Egeland, J., & Oie, M. (2013). Symptoms of ADHD in children with high-functioning autism are related to impaired verbal working memory and verbal delayed recall. PLoS One, 8(5), e64842. doi:10.1371/journal.pone.0064842

Andersen, P. N., Hovik, K. T., Skogli, E. W., & Oie, M. G. (2017). Severity of Autism Symptoms and Degree of Attentional Difficulties Predicts Emotional and Behavioral Problems in Children with High-Functioning Autism; a Two-Year Follow-up Study. Front Psychol, 8, 2004. doi:10.3389/fpsyg.2017.02004

Andersen, P. N., Skogli, E. W., Hovik, K. T., Egeland, J., & Oie, M. (2015). Associations Among Symptoms of Autism, Symptoms of Depression and Executive Functions in Children with High-Functioning Autism: A 2 Year Follow-Up Study. J Autism Dev Disord, 45(8), 2497-2507. doi:10.1007/s10803-015-2415-8

Andersen, P. N., Skogli, E. W., Hovik, K. T., Geurts, H., Egeland, J., & Oie, M. (2015). Working memory arrest in children with high-functioning autism compared to children with attention-deficit/hyperactivity disorder: results from a 2-year longitudinal study. Autism, 19(4), 443-450. doi:10.1177/1362361314524844

Andersen, P. N., Skogli, E. W., Hovik, K. T., & Øie, M. (2016). Utvikling av eksekutive funksjoner over to år hos barn og unge med høytfungerende autisme eller ADHD. Nevropsykologi, 2, 4-13.

Hovik, K. T., Egeland, J., Isquith, P. K., Gioia, G., Skogli, E. W., Andersen, P. N., & Oie, M. (2017). Distinct Patterns of Everyday Executive Function Problems Distinguish Children With Tourette Syndrome From Children With ADHD or Autism Spectrum Disorders. J Atten Disord, 21(10), 811-823. doi:10.1177/1087054714550336

Hovik, K. T., Plessen, K. J., Cavanna, A. E., Skogli, E. W., Andersen, P. N., & Oie, M. (2015). Cognition, Emotion and Behavior in Children with Tourette's Syndrome and Children with ADHD-Combined Subtype-A Two-Year Follow-Up Study. PLoS One, 10(12), e0144874. doi:10.1371/journal.pone.0144874

Hovik, K. T., Plessen, K. J., Skogli, E. W., Andersen, P. N., & Oie, M. (2013). Dissociable Response Inhibition in Children With Tourette's Syndrome Compared With Children With ADHD. Journal of Attention Disorders. doi:10.1177/1087054713512371

Øie, M., Hovik, K. T., Andersen, P. N., Czajkowski, N. O., & Skogli, E. W. (2018). Gender Differences in the Relationship Between Changes in ADHD Symptoms, Executive Functions, and Self- and Parent-Report Depression Symptoms in Boys and Girls With ADHD: A 2-Year Follow-Up Study. J Atten Disord., 22(5), s 446- 459. doi:10.1177/1087054716664407

Øie, M., Skogli, E. W., Andersen, P. N., Hovik, K. T., & Hugdahl, K. (2014). Differences in cognitive control in children and adolescents with combined and inattentive subtypes of ADHD. Child Neuropsychology, 20(1), 38-48. doi:10.1080/09297049.2012.741224

Skogli, E. W., Andersen, P. N., Hovik, K. T., & Oie, M. (2014). Development of Hot and Cold Executive Function in Boys and Girls With ADHD: A 2-Year Longitudinal Study. Journal of Attention Disorders. doi:10.1177/1087054714524984

Skogli, E. W., Egeland, J., Andersen, P. N., Hovik, K. T., & Oie, M. (2014). Few differences in hot and cold executive functions in children and adolescents with combined and inattentive subtypes of ADHD. Child Neuropsychol, 20(2), 162-181. doi:10.1080/09297049.2012.753998

Skogli, E. W., Teicher, M. H., Andersen, P. N., Hovik, K. T., & Oie, M. (2013). ADHD in girls and boys -- gender differences in co-existing symptoms and executive function measures. BMC Psychiatry, 13(1), 298. doi:10.1186/1471-244X-13-298

Publisert 9. okt. 2023 16:26 - Sist endret 25. mars 2024 12:35

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere