English version of this page

Kama muta: en sosial-relasjonell emosjon

Foto: Colourbox.com

Mål

Opplevelsen av å være rørt kan beskrives som emosjonelle episoder som involverer sterke følelser for andre, gråt, gåsehud og sosiale motiver. Vi studerer basisen for denne emosjonen i sosiale relasjoner ved å benytte oss av en rekke ulike metoder fra sosialpsykologi og antropologi.

Resultater

Vi har funnet ut at kama muta er en universell følelse som oppleves som positivt og motiverende. Besøk gjerne prosjektsiden kamamutalab.org for å lære mer om forskningen vår, samt fullstendig publikasjonsliste!

Bakgrunn

Kama muta er den plutselige følelsen av enhet, kjærlighet, tilhørighet eller forening med en individuell person, en familie, et lag, en nasjon, naturen, kosmos, Gud eller en kattunge. Den betegnes ofte som å bli rørt, man får gjerne tårer i øyene eller en varm følelse i brystet, eller gåsehud. Vi studerer opplevelsen av kama muta ved å bruke «Relational Models Theory» (Fiske, 1992). 

Finansiering

Prosjektet har vært finansiert av interne midler fra Psykologisk Institutt.

Samarbeid

I dette prosjektet samarbeider vi med:

Ravit Nussinson, The Open University of Israel

Kitty Dymont, The University of South Africa

Lei Zhu, Fudan University, Shanghai

Alan Fiske, Social Psychology and Anthropology, UCLA

Patricia Arriaga, ISCTE-IUL, Lisboa

Utstyr

Vi bruker forskningsgruppens ressurser, i hovedsak psykofysiologi-lab og Qualtrics (online-spørreskjemagenerator).

Podkast

Publisert 5. mai 2015 11:01 - Sist endret 12. sep. 2023 14:15

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere