English version of this page

De første resultatene

Vi presenterer de første resultatene fra vårt prosjekt i et symposium som heter “Childhood Experiences: Memory, Suggestibility, and Expert Reports”, på den store konferansen som American Psychology-Law Society (APLS) avholder 21-23 mars 2024.

I symposiet, som ledes av professor Gail Goodman, vil vi presentere state-of-the-art forskning på en rekke områder med relevans for barn i rettsapparatet. Presentasjonene vil dekke temaer som relasjonen stress-hukommelse hos barn, voksnes minner av spesifikke situasjoner i forbindelse med omsorgssvikts utredninger, barns minner og rapportering av intrafamiliære overgrep, samt hvordan sakkyndiges gjennomfører sine utredninger av slike og andre relevante forhold ved omsorgsutredninger. Kunnskap om hvordan vår hukommelse fungerer er viktig for å bedre kunne forstå og utrede rettspsykologiske problemstillinger, så vel som kliniske. Ikke minst vil slik kunnskap gjøre oss bedre i stand til å samtale med barn om alvorlige og skadelige hendelser. Til sist vil professor Michael Lamb diskutere presentasjonene og avslutte symposiet.

• Paper 1- The Association Between Stress and Memory Across Development: A Systematic Review and Meta-Analysis (Dykstra, V. W., Domagalski, K., Dent, A. L., Metcalf, S., Kenchel, J. M., & Quas, J. A.)
  • Paper 2 -Remembering Childhood Anogenital Contact After 20 Years (Yuerui Wu, Gail S. Goodman, Deborah Goldfarb, Jianjian Qin, & Mitchell L. Eisen)
  • Paper 3-- The Role of Familiarity in Children’s Eyewitness Memory (Dana Hartman, Yuerui Wu, Rayna Enriquez, Nathalie Moriarty, Miranda Kramer, Kara Long, & Gail. S. Goodman)
  • Paper 4- Expert Reports as Evidence in Child Protection Cases (Annika Melinder, Camilla Bernt, & Kirsten Sandberg)
Publisert 11. jan. 2024 13:47 - Sist endret 11. jan. 2024 13:56