English version of this page

Tuning in to Kids i Skolen

Tuning in to Kids i Skolen (TIKiS) er et prosjekt med hovedmål om å fremme emosjonell kompetanse i barneskolen gjennom å veilede lærere og skolens ansatte.

Bildet kan inneholde: skriveredskap, kontorrekvisita, skrivebordsarrangør, blyant, kunst.

Om prosjektet

Prosjektet tar utgangspunkt i det teoretiske og praktiske innholdet i foreldreveiledningsprogrammet Tuning in to Kids, men da i stor grad tilpasset de rammene man har for å jobbe med emosjonell kompetanse i en skolesetting. Skolens ansatte vil få en innføring i

  • Hva emosjonell kompetanse er, altså evnen til å gjenkjenne og forstå egne og andres følelser, og evnen til å håndtere og uttrykke en egne følelser på en situasjonelt og kulturelt adekvat måte.

  • Hvordan emosjonell kompetanse henger sammen med sosial og faglig mestring. Vi fremhever at emosjonell kompetanse bør ses på som en grunnleggende ferdighet, på lik linje som eksempelvis lesing, skriving og regning, da det å kunne håndtere følelser er en forutsetning for å kunne tilegne seg læring.

  • Emosjonsveiledning, som er en tilnærming til hvordan voksne på best mulig kan møte barns emosjonelle behov på en veiledende og utviklende måte

  • Metaemosjoner, eller hvordan erfaringer fra egen oppvekst vil påvirke hvordan du som voksen vil forstå, møte og håndtere emosjonelle uttrykk og behov hos andre

Veiledningen er praksisrettet, bruker mye rollespill, og tar utgangspunkt i å forankre det teoretiske innholdet i situasjoner lærerne tar med seg inn veiledningen.

Tiltaket er universelt, gjennom at det gjennomføres med en ikke-selektert del av lærerbefolkningen i hver skole. Det er likevel rimelig å anta at intervensjonens innhold vil ha en noe mer spisset trefflate, da innholdet i TIKiS er spesielt relevant for elever med mer utfordringer enn de fleste, hvor lærerne i spesielt stor grad er avhengig av gode verktøy både for å skape gode relasjoner generelt, og for å spesifikt håndtere utfordrende situasjoner.

Forskning på TIKiS

Tidligere evalueringsarbeid

Arbeidet med å oversette, utvikle og implementere TIKiS startet på Psykologisk Institutt, UiO, under ledelse av Evalill Bølstad og i samarbeid med Frederik Ferstad Skoe i skolehelsetjenesten bydel Frogner i skoleåret 2018/2019. I etterkant av dette ble det gjennomført en pilot i samarbeid med lavterskeltjenesten «Alle har en psykisk helse» i bydelene Grorud og Stovner, hvor lærerne fylte ut spørreskjema før og etter deltakelse. I bydel Stovner gjennomførte vi CLASS-observasjoner før og etter deltakelse, i tillegg til spørreundersøkelsen. Pilotundersøkelsen viste gode resultater, med signifikant økning i positivt klasseromsklima og mindre bruk av emosjonsunnvikende responser blant lærerne etter gjennomført TIKiS-program (Bølstad et al., 2022).

Pågående forskning

Det pågår nå en større forskningsstudie hvor Oslo kommune er prosjekteier og prosjektet ledes av førsteamanuensis Evalill Bølstad ved Universitetet i Oslo. Prosjektet er et samarbeid mellom Utdanningsetaten, Helseetaten, bydeler og Universitetet i Oslo. 20 skoler skal delta i forskningsintervensjonen, hvor 10 vil bli trukket ut som intervensjonsskoler, og 10 som kontrollskoler. Denne studien vil bestå av pre- og postmålinger fra spørreskjemaer og CLASS-observasjoner, samt en evaluering av implementering- og samarbeidsprosessene omkring gjennomføringen.

Bildet kan inneholde: hånd, væpne, gest, finger, tommel.

Hvordan kan jeg melde interesse for å delta i TIKiS-studien?

Det er fremdeles mulig å melde interesse for å delta i TIKiS-studien. Skoler som ønsker å delta vil da bli trukket til å enten være intervensjonsskole eller kontrollskole i skoleåret 2024/2025. Skolene som blir trukket ut som kontrollskoler vil få tilbud påfølgende skoleår (2025/2026).

Rektorer som har lyst til å få mer informasjon knyttet til deltakelse kan sende en epost til prosjektkoordinator Frederik Ferstad Skoe, eller til prosjektleder Evalill Bølstad. Skolen må tilhøre Oslo kommune, og ikke tidligere ha deltatt i TIKiS.

Publisert 9. jan. 2023 15:00 - Sist endret 21. juni 2024 13:54

Deltakere

  • Egil Nygaard Universitetet i Oslo
  • Ada Koleini Universitetet i Oslo
  • Hanne Margrete Olsen
  • Frederik Ferstad Skoe
  • Ragnhild Hodne Mjanger
  • Martine Nyheim
  • Hilde Elvevold Randgaard
Detaljert oversikt over deltakere