Hvordan snakker familier med etnisk minoritetsbakgrunn om psykisk helse; et generasjonsperspektiv

Formålet med prosjektet er å få et innblikk i hvordan familier med etnisk minoritetsbakgrunn snakker om stress, følelser og psykisk helse og å få en bedre forståelse av hvordan generasjonsforskjeller i familiene påvirker samtalen.

Om prosjektet

Forskningsprosjektet er en del av en hovedoppgave på profesjonsstudiet i psykologi ved Universitetet i Oslo. Profesjonsstudentene er Arian Aimagh og Zara Anwar, mens prosjektleder og veileder er førsteamanuensis Milan Obaidi. Funnene fra prosjektet planlegges å bli brukt i en forskningsartikkel. Prosjektet er forelagt/godkjent av NSD/SIKT og internetisk komite ved Psykologisk institutt.

Deltakelse

Har du og din familie lyst til å være med i denne studien hvor dere forteller oss hvordan dere snakker om stress, følelser og psykisk helse med hverandre? Ved å delta vil du bidra til viktig ny kunnskap om hvordan generasjonsforskjeller kan skape utfordringer når noen i familien snakker om psykisk helse.

Kriterier for å være med:

• Familiemedlemmene har etnisk minoritetsbakgrunn
    • Alle i familien må kunne forstå og uttrykke seg på norsk
    • Familien består av kun 1. generasjons innvandrere
    • Familien består av både 1. og 2. generasjons innvandrere.
    • Familien har bodd i Norge i minst 10 år.
    • Familiemedlemmer må være over 18 år.
    • Minst ett barn og en forelder må kunne delta.

*1. generasjons innvandrere = Født utenfor Norge, av foreldre som også er født utenfor Norge.

*2. generasjons innvandrere = Født i Norge, av foreldre som er født utenfor Norge.

Hva det innebærer å delta:

Deltakelse innebærer å svare på åpne spørsmål i et semistrukturert intervju. Det vil ta ca. 1, 5 time. Vi blir sammen enige om tid og sted for intervjuet. Det vil bli gjort lydopptak med en av UiOs sikre opptaksløsninger.

Har du og din familie lyst til å delta kan dere kontakte:

INFORMASJONSSKRIV / SAMTYKKESKJEMA

Publisert 12. mai 2022 08:24 - Sist endret 6. mars 2024 09:19