Internettundersøkelse om opplevd nytte og ulempe ved rekreasjonell bruk av psykedeliske stoffer i Norge

Hva kjennetegner de som bruker psykedeliske stoffer i Norge, i hvilken setting blir slike stoffer brukt, hvilke formål ligger til grunn for bruken, og hva er fordeler og ulemper ved bruk av psykedeliske stoffer.

Om prosjektet

Forskere og profesjonsstudenter ved Psykologisk Institutt (UiO) gjennomfører i samarbeid med PsykForsk - Innovativ behandlingsforskning ved Nordre Østfold DPS, Sykehuset Østfold HF – en anonym internettundersøkelse om hva som kjennetegner de som bruker psykedeliske stoffer i Norge, i hvilken setting slike stoffer blir brukt, hvilke formål som ligger til grunn for bruken, samt fordeler og ulemper ved bruk av psykedeliske stoffer.

Studien er en befolkningsundersøkelse med retrospektivt design hvor deltakerne skal vurdere en tidligere psykedelisk opplevelse i et nettskjema. Følgende kriterier gjelder for deltakelse: 1) deltakerne må være 18 år eller eldre, 2) deltakerne må kunne lese, skrive og snakke flytende norsk, og 3) deltakerne må ha hatt en minneverdig opplevelse etter å ha tatt et klassisk psykedelisk stoff.

Forskerne har til hensikt å publisere resultatene fra denne studien i en hovedoppgave, og deretter i vitenskapelige tidsskrift med presentasjon av resultatene på vitenskapelige konferanser.

Undersøkelsen tar ca. 30-40 minutter å gjennomføre på www.nettskjema.no. Nettskjemaet vil være anonymt, det blir ikke knyttet IP- eller e-postadresse til svarene, og heller ingen identifiserbare personopplysninger. De anonyme svarene vil bare være tilgjengelige for og analysert av prosjektgruppen. Dataene vil kun lagres på filområder i Universitetet i Oslo og Sykehuset Østfold som er godkjent for forskningsdata.

Det aktuelle prosjektet er integrert i forskningsteamet PsykForsk ved Nordre Østfold DPS, Sykehuset Østfold, i samarbeid med Universitetet i Oslo (UiO). Prosjektet er godkjent av Internetisk komité ved Psykologisk Institutt, og Universitetet i Oslo står som forskningsansvarlig institusjon.

Kontakt

Ta kontakt med Henrik Børsting Jacobsen (h.b.jacobsen@psykologi.uio.no) eller Cato Grønnerød (catogro@psykologi.uio.no) dersom spørsmål om undersøkelsen eller oppbevaring av data.

Ønsker du å delta i internettundersøkelsen?

Følg lenken til nettskjema

Publisert 30. mars 2022 23:17 - Sist endret 6. mars 2024 09:30