– Ikke bruk energi på valgfag

– Å innføre valgfag er feil svar på skolens utfordringer, hevder skoleforsker Kirsti Klette. Psykologiprofessor Hanne Haavind er enig.

Professor Hanne Haavind foreslår maksimum seks fag som en bedre motvekt mot frafall i skolen.

I stedet for valgfag ønsker de to seg tvert imot færre fag i skolen, med en litt bredere definisjon av innholdet i hvert av fagene.

– Å gjøre skolefagene mer engasjerende vil gjøre skolen mer motiverende, sier Klette.

Mer systematikk i skolen

– Med færre fag får læreren flere timer sammen med klassen, blir bedre kjent med elevene og kan tilrettelegge for en mer relevant og systematisk undervisning med varierte arbeidsformer. De fleste elevene tar imot det de får; de er opptatt av å bekjempe kjedsomheten, sier Haavind.

– Hva er hovedutfordringen i skolen?

– Å kjempe mot den kjedelige undervisningen og gjøre undervisningen bedre. Ungdomsskolen er et sted hvor det er viktig for ungdom å være og hvor de engasjerer seg og trives godt, men lærdommen de kan få del i der, hefter de seg ikke så mye ved.

– Stortingsmeldingen viser gode intensjoner om å få til en mer motiverende skole, men meldingen ender med å foreslå mer av det samme. Jeg har ingen tro på at gøyale valgfag vil ha spredningseffekt til annen undervisning. I verste fall fører valgfagene til at de øvrige fagene framstår som noe påtvunget og pliktmessig, tror Haavind, som har forsket i barn og unges utvikling en årrekke.

Publisert 11. jan. 2012 10:44 - Sist endret 19. nov. 2015 23:33