Når babylykken uteblir

Sterkt ammepress kan i verste fall medvirke til at en nybakt mor utvikler barseldepresjon. Det kommer fram i en fersk doktoravhandling i psykologi.

Bildet kan inneholde: panne, nese, kinn, hode, smil.

PhD Silje Marie Haga disputerte 19. januar ved Psykologisk institutt.

– Mine funn tyder på at vanskeligheter knyttet til amming er en viktig faktor for utvikling av fødselsdepresjon for nybakte mødre i Norge, sier Silje Marie Haga, som nylig disputerte med en avhandling som tar for seg risikofaktorer for utvikling av barseldepresjon.

Tidligere har det vært vanlig å mene at kvinner med barseldepresjon ofte slutter å amme fordi de er deprimerte. Haga mener det er viktig å være oppmerksom på at det også kan være tvert om: Ammeproblemer kan bidra til å utløse en depresjon.

– Alle vil jo det beste for barnet sitt, og selvsagt er amming viktig. Men her i landet assosieres det å amme med å være en god mor. Dette setter stort press på nybakte mødre, ikke minst fordi svært mange har problemer med ammingen.

Publisert 6. feb. 2012 12:37 - Sist endret 3. mai 2024 15:00