Offisiell åpning av K.G. Jebsen Senter for psykoseforskning

Tirsdag 4. september åpnet det nye Senteret for psykoseforskning som er etablert og opprettet gjennom en donasjon fra Stiftelsen K.G. Jebsen. Senteret har en målsetting om å finne ut mer av årsakene til psykoselidelser, som regnes som en av de største gåter i moderne biomedisin.

Instituttleder Kjetil Sundet snakket om "Cognition and function in psychosis".

Det nyopprettede K.G. Jebsen-senter for psykoseforskning ledes av professor Ole A. Andreassen. Senteret er basert på samarbeid mellom Universitetet i Oslo (UiO), Universitetet i Bergen (UiB) og Oslo universitetssykehus (OUS). Senterets prosjekter involverer også flere nasjonale partnere, og det er utstrakt samarbeid med internasjonale partnere.

– Denne tildelingen er veldig viktig for vår forskning, sier senterleder Andreassen.

– Vi får etablert et senter med kritisk masse av forskere som kan arbeide sammen over lang tid, og psykiatriforskning blir satt på agendaen. Vi setter stor pris på gaven fra K.G. Jebsen-stiftelsen.

Publisert 6. sep. 2012 15:41 - Sist endret 2. apr. 2014 16:24