Praksissamling

Psykologisk Institutt inviterte til praksissamling for våre samarbeidspartnere ved blant annet helseforetak, kommuner og ideelle organisasjoner på Harald Schjelderups hus torsdag 25. oktober 2012.

Til praksissamlingen 25. oktober representerte deltakerne alle de fire eksterne praksisperiodene i profesjonsprogrammet i psykologi.

Foto: Svein Harald Milde/ PSI

Ideer kan tas med videre

PSI arrangerte praksissamling for sine praksissteder torsdag 25. oktober ved Harald Schjelderups hus. Slike samlinger holdes jevnlig for å styrke samarbeidet mellom PSI og praksisstedene, og fungerer både som en arena der vi tilbyr faglig påfyll som gjentjeneste til praksisstedene, og som et samarbeidsforum der viktige saker kan tas opp og diskuteres med både PSI og andre praksissteder til stede.

– Dette er svært nyttig, sier praksiskoordinator Unni Tanum Johns.

– Vi forsøker å plukke opp ting å jobbe videre med. Vi vurderer fortløpende gode forslag og ideer som bør og kan implementeres i det skriftlige materialet som sendes ut til praksisstedene hvert semester, legger hun til.

Ulike typer samlinger

Vi har de siste semestrene holdt en felles samling for alle praksissteder på tvers av praksisperiodene hver høst, mens vi har en samling for hver praksisperiode på vårsemesteret. I høst har vi dessuten en egen samling for førstelinjefeltet slik som vi har på vårsemesteret. Fellessamlingen på høsten er et større arrangement og derfor litt lenger, og programmet søker å interessere alle inviterte, som kan stå i ganske forskjellige arbeidshverdager. På vårsemesteret har vi mindre samlinger for hver praksisperiode, og her blir det anledning til å gå dypere inn i konkrete problemstillinger og rutiner knyttet til den spesifikke praksisperioden.

Foredragsholdere fra PSI og praksissteder

Siden vi begynte med dette, har vi fått hjelp av kolleger ved PSI til å presentere forskjellige relevante temaer fra deres forskning, og dette har vi fått gode tilbakemeldinger på fra deltakere.

– I høst har vi også trukket inn en foredragsholder fra et av praksisstedene, noe som var veldig spennende og som jeg tror vi kommer til å gjøre igjen, kanskje helst i kombinasjon med foredrag fra en av våre forskere, sier Tanum Johns.

Av Silje Jacobsen
Publisert 6. nov. 2012 16:52 - Sist endret 6. nov. 2012 17:03