Fikk pris for beste artikkel

Pål Ulvenes' artikkel kåret til årets beste i tidsskriftet Psychotherapy 2012, skriver Modum Bad på sine nettsider.

Det  anerkjente, internasjonale tidsskriftet Psychotherapy kårer hvert år den beste artikkelen - ”The annual Most Valuable Paper Award”. For 2012 er det PhD-stipendiat Pål G. Ulvenes fra Modum Bad som stikker av med den gjeve prisen.

Følelsene betydning

Pål Ulvenes er ansatt ved Forskningsinstituttet, Modum Bad. Han er denne våren i ferd med å avslutte sitt doktorgradsløp. Der har han sammen med kolleger studert endringsmønstre i psykoterapi. Særlig har Pål fokusert på følelsenes betydning for at mennesker skal endre seg, og hvordan følelser spiller sammen med andre viktige prosesser.

Én av Påls artikler som inngår i hans doktorgradsavhandling heter ”Different processes for different therapies: Therapist actions, therapeutic bonds, and outcome” . Medforfattere er Lene Berggraf, Asle Hoffart, Leigh McCullough og Bruce E. Wampold fra Forskningsinstituttet, samt Tore C. Stiles fra NTNU og Martin Svartberg fra Diakonhjemmet. Artikkelen studerer både følelser, den terapeutiske alliansen, altså forholdet mellom terapeut og pasient, og behandlingsresultat.

Publisert 11. mars 2013 14:34 - Sist endret 20. jan. 2017 14:00