Metode i vinden

Metodeundervisningen ved PSI skårer høyt på vårens emneevalueringer. Podkast kan være nøkkelen til suksess.

Method Man. Podkastpilot og foreleser for ”Research methods III”, Nikolai Olavi Czajkowski, mottok Undervisningsprisen ved PSI i fjor og får også gode tilbakemeldinger på vårens emneevalueringer.

Foto: Svein Harald Milde

Vårens undervisning med påfølgende eksamener er nå stort sett avsluttet. Dermed foreligger resultatene fra årets emneevalueringer.

– Ved siden av de årlige møtene med kullansvarlige er dette hjørnesteinen i kvalitetssystemet vårt, sier studieleder Jørund Støre Bergrem.

Sammen med førsteamanuensis Henrik Natvig koordinerer han de periodiske evalueringene instituttets studieemner får med jevne mellomrom.

Mange nedlastinger

I alt ble 12 emner fra profesjon-, bachelor- og masterprogrammene evaluert dette semesteret.

– Det er mye positivt å lese av årets emneevalueringer. Blant annet kan vi trekke frem metodeemnet ”Research methods III”, der Nikolai Czajkowski har podkastet forelesningene, sier Bergrem.

Emnet har fått gode tilbakemeldinger og hele 85 % av studentene har lastet ned og hørt podkastene minst én gang, nevner studielederen.

– Dette er en betydningsfull erfaring i podkastpilotfasen. Vi er spente på om høstens emner som podkastes blir like godt mottatt, sier han.

Praktiske emner

Andre emner med gode evalueringer, ifølge Bergrem, er ”Psykologrollen”. Dette er det første kliniske ferdighetsemnet profesjonsstudentene i 2. semester møter i studieløpet sitt.

I masterprogrammet får emnet ”Anvendt helse- og kommunikasjonspsykologi” positive evalueringer.

Resultatene fra evalueringene følges opp i mange kanaler hvert semester. Emneansvarlige går igjennom resultatene og kommentarene, som deretter gjennomgås i de respektive programrådene, samt instituttets ledergruppe.

I tillegg legges resultatene på instituttets studiekvalitetsside for studenter og andre interesserte.

Av informasjonsrådigver Svein Harald Milde
Publisert 27. juni 2013 09:00 - Sist endret 27. okt. 2017 13:03