Signerte avtale med Oxford

Forskningsopphold hos fremragende forskere og terapeuter i Oxford. Undervisning av de samme forskerne på emner ved Psykologisk institutt. Dette er noen av ingrediensene i samarbeidsavtalen med Oxford Mindfulness Centre som PSI nylig har inngått.

Instituttleder Kjetil Sundet ved PSI og Sue Woods-Ganz, administrativ leder ved Oxford Mindfulness Centre signerer samarbeidsavtalen mellom de to institusjonene.

Foto: Birgitte Bøgh-Olsen

Psykologisk institutt inngikk i begynnelsen av mars en samarbeidsavtale med Oxford Mindfullness Centre (OMC) ved Department of Psychiatry, Universitetet i Oxford. Instituttledelsen ved PSI er svært glade for at instituttet nå har et samarbeid med et svært anerkjent fagmiljø innen forskning på tilbakevendende depresjon og suicidalitet.

– Vi er veldig stolte over å kunne tilby studenter og stipendiater et Oxford-opphold som innebærer innpass et så godt fagmiljø. Vi er sikre på at både studenter og ansatte vil ha glede av de mulighetene som dette samarbeidet gir, sier forskningsleder Anne Inger Helmen Borge ved Psykologisk institutt.

Sammen med lokal koordinator Anne-Kari Torgalsbøen, instituttleder Kjetil Sundet og administrativ leder Birgitte Bøgh-Olsen var hun nylig i Oxford for å signere samarbeidsavtalen.

Høyt rangert forskningsmiljø

OMC er et internasjonalt Centre of Excellence som er ledende innen teoridannelse og eksperimentell forskning på årsaker til tilbake­vendende depresjon og suicidalitet, og på effektstudier av virksomme intervensjoner for å forebygge og behandle disse. Psykologimiljøene i Oxford er rangert som tredje beste psykologiske fagmiljø i verden i den nylig publiserte QS World University Rankings.

– Mindfullness har jo blitt et noe belastet begrep i det siste, siden det har bredt om seg med mer eller mindre profesjonelle tilbydere av denne type terapi. Ved Oxford er bruken av denne terapiformen tungt forankret i forskning, og de representerer således en motvekt til ”light”-varianten ute i samfunnet, sier Borge.

Samarbeid om postdoktorstilling

Samarbeidet med Oxford har tre hovedkomponenter. Den første er samarbeid om en postdoktorstilling som er finansiert av PSI og SV-fakultetet. Bergljot Gjelsvik tiltrer i denne stillingen 1. april og vil stort sett ha tilhold ved OMC, hvor hun skal utføre forskningen sin. Hun vil komme til PSI for å delta i seminarer og undervisning.

Den andre komponenten er muligheter for opphold ved OMC for studenter og stipendater ved Psykologisk institutt. Studentene vil da få delta i og få opplæring i Mindfulness-basert kognitiv terapi, samt få veiledning og oppfølging på sitt eget forskningsarbeid.

Den siste komponenten er at forskere ved OMC kommer til PSI for å delta i undervisning og seminarer.

– Vi håper og tror at dette samarbeidet vil styrke vår forskning og undervisning om blant annet suicidalitet og depresjon, samt forebygging og intervensjoner knyttet til dette, sier forskningsleder Borge.

Bredt samarbeid med Oxford

Samarbeidet med OMC er ikke det eneste samarbeidet PSI har med Oxford. To av instituttets professor II-ansatte har kommer også fra Oxford anerkjente psykologi-forskningsmiljøer i Oxford, Catherine Harmer og Heidi Berg-Johansen.

Av Birgitte Bøgh-Olsen
Publisert 7. apr. 2014 09:42 - Sist endret 10. sep. 2014 15:33