Nora Sveaass valgt inn i FNs underkomité for forebygging av tortur

Førsteamanuensis Nora Sveaass er valgt som Nordens representant til FNs underkomité for forebygging av tortur.

Nora Sveaass fra et foredrag om menneskerettigheter under Psykologilunsj i 2013.

Foto: Marte Sollund

– Jeg vil gratulere Nora Sveaass, som har utmerket seg som en av de ledende internasjonale eksperter i kampen mot tortur og umenneskelig behandling,sier utenriksminister Børge Brende.

Mangeårig engasjement

Sveaass er førsteamanuensis ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo, og har arbeidet med torturofre og flyktninger i mange år. Hun har også vært medlem av FNs torturkomité i perioden 2005-2013.

– På vegne av instituttet gratulerer jeg Nora på det hjerteligste og sier tusen takk for at hun lar seg engasjere. Det er en ære for instituttet at hun blir med i denne viktige FN-organisasjonen, og en garanti for torturofre at hun er villig til å sloss for deres sak, sier instituttleder Kjetil Sundet ved Psykologisk institutt.

– Hennes engasjement gjennom en årrekke viser hvordan en varm stemme fra det kalde nord kan gjøre en forskjell for mennesker utsatt for torturovergrep i hele verden. Lykke til i det videre arbeidet med torturforebygging!

Nesten enstemmig

Ved valget til FNs underkomité for forebygging av tortur 23. oktober var det 15 kandidater til 13 ledige seter. Sveaass ble valgt inn med 66 av 70 stemmer, flest av alle kandidatene.

– For meg er det veldig viktig å ha bred støtte når jeg skal jobbe med så betydningsfulle oppgaver, sier Sveaass.

– Forebygging av tortur er noe av det viktigste arbeidet man kan gjøre, og jeg vil ha god nytte av bakgrunnen som klinisk psykolog.

Om noen få dager vil hun møte lederen for komitéen, som kommer til Oslo for å holde foredrag under en konferanse om forebygging av tortur.

– Verdifullt bidrag

FNs underkomité for forebygging av tortur består av 25 uavhengige internasjonale eksperter. Den undersøker forholdene for de frihetsberøvede i blant annet fengsler, politiarrester, psykiatriske institusjoner og barnevernsinstitusjoner i alle stater som er part i tilleggsprotokollen til FNs torturkonvensjon.

Norge ratifiserte tilleggsprotokollen 27. juni 2013.

– FNs underkomité representerte en nyvinning i kampen mot tortur da den ble opprettet i 2002, med fokus på forebygging og feltarbeid. Sveaass’ FN-erfaring og bakgrunn som psykolog gir et verdifullt bidrag til bredden og kvaliteten på komiteens arbeid, sier utenriksministeren.

Sveaass blir det første medlemmet som allerede har mange års erfaring fra FNs torturkomité og, som gjennom sitt nye verv, får erfaring fra begge komitéene.

Komiteen har mandat til å oppsøke fengsler, institusjoner innen psykisk helsevern, der enkeltindivider er berøvet friheten, og til å gi nasjonale myndigheter råd om hva som skal til for å forebygge tortur, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff.

Utdrag fra denne teksten er hentet fra Utenriksdepartementets pressemelding og gjengitt med tillatelse fra UD.

Av Svein Harald Milde
Publisert 23. okt. 2014 14:36 - Sist endret 15. feb. 2022 00:29