UiO får senter for forskning på høyreekstremisme

UiO blir vertskap for et nytt senter for forskning på høyreekstremisme. Psykologisk institutt deltar med sentrale forskningspartnere.

Bombingen av regjeringskvartalet og drapene på AUF-leiren på Utøya den 22. juli 2011 er det verste utslaget av høyreekstrem terrorisme i Norge. Bildet viser regjeringskvartalet kort tid etter terrorangrepet. UiO får 50 millioner kroner fra NFR til et senter som skal forske på høyreekstremisme. (Arkivfoto)

Foto: Ola Sæther

Forskningsrådet har tildelt 50 millioner kroner til Universitetet i Oslo for å etablere et Senter for forskning på høyreekstremisme, skriver Uniforum.

Fra PSI deltar Inger Skjelsbæk, Lotte Thomsen og Nora Sveaass.

Samarbeidssenter

- Det var på tide at vi i Norge nå får et senter for forskning på høyreekstremisme, sier Tore Bjørgo i en pressemelding fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved UiO.

Påtroppende leder Tore Bjørgo er professor ved Politihøgskolen og har doktorgrad om rasistisk og høyreekstrem vold i Skandinavia. Nestleder blir universitetslektor i statsvitenskap ved UiO, Anders Ravik Jupskås.

To partnere fra PSI:

Lotte Thomsen
Nora Sveaass

Senteret vil være et samarbeid med Politihøgskolen, NUPI (Norsk utenrikspolitisk institutt), Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), PRIO (Fredsforskningssenteret og HL-senteret (Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter).

- Vi er glade for å ha fått muligheten til å få starte opp Senter for forskning på høyreekstremisme.Det er mye kompetanse på dette feltet, som vi gleder oss til å dra veksel på, sier Bjørgo.

Alvorlige utfordringer

Han understreker at Norge og Europa står overfor alvorlige utfordringer med høyreekstremistisk vold, samtidig som vi er midt oppe i en situasjon som påkaller frykt og krise.

- Flyktningstrømmen har ført til hatkriminalitet, vold og påsatte branner på asylmottak, i Sverige, men også i Norge. I tillegg har vi terroren, som for en drøy uke siden rammet Paris igjen. Det dreide seg om jihadistisk terror, men vi regner med at terroren også vil føre til mer høyreekstrem vold, sier Bjørgo.

Han understreker at Norge fra før av har sterke forskningsmiljøer på jihadisme, mens vi de siste 10-15 årene ikke har hatt tilsvarende forskningsmiljøer på høyreekstremisme.

- Det er mye felles tankegods i disse retningene. Vi vil opplagt ha flere sammenliknbare studier av jihadisme og høyreekstremisme, sier Bjørgo.

Det samfunnsvitenskapelige fakultet og Institutt for statsvitenskap vil være vertskap for det nye senteret.

Samling av faglige ressurser

- På SV-fakultetet har det vært et stort engasjement og stor entusiasme for å utvikle et slikt senter.  Senter for forskning på høyreekstremisme vil bety en samling av de faglige ressursene ved UiO, I samarbeid med ekspertise nasjonalt og internasjonalt, sier dekan Fanny Duckert i en uttalelse på SV-fakultetets nettsider.

Hun understreker at senteret er ekstremt viktig i dagens situasjon med oppblomstring av ekstremisme og terrorisme.

- Vi har et desperat behov for å undersøke og forstå det som skjer. Uten forskningsbasert kunnskap er det lett å trå feil og gjøre valg som på kort sikt kan synes adekvate, men som i det lange løp vil intensivere problemene, sier dekan Fanny Duckert.

Av Svein Harald Milde
Publisert 23. nov. 2015 11:50 - Sist endret 24. aug. 2022 06:28