Får 1,8 millioner for å kartlegge skeives behov for helsehjelp

Nasjonalt forskningssenter på seksuell helse og velvære (NaRSex) får 1, 8 millioner kroner for å kartlegge LHBT+-befolkningens behov for og barrierer i møte med helsepersonell. Målet er å få til systematisk oversikt over skeives forhold til helsehjelp.

Et eldre par følger PRIDE-toget i Bergen

Eldre utsatt: Særlig eldre som er skeive synes det er vanskelig å snakke med helsepersonell om legningen sin. Og LHBT+ personer i alle aldre frykter for diskriminering. Her fra PRIDE i Bergen 2023.( Foto: Tuva Åserud/ NTB/Scanpix)

- Vi vet fra før at mange skeive velger å ikke være åpne om egen identitet i møtet med helsetjenester av frykt for diskriminering, sier Ingela Lundin Kvalem, som er professor ved NarSex og Psykologisk institutt.

Søknaden var en respons på en utlysning fra Helsedirektoratet om å kartlegge LHBT+-personer (d.v.s. lesbiske, homofile, bifile og transpersoner, pluss personer med variasjoner som f.eks. interkjønnspersoner) og dere helseutfordringer mer systematisk, fordi man her har et kunnskapshull.

Det siste faglige Bente Træen var med på

- Å komme med innspill til disse søknadene var faktisk noe av det siste vår kjære kollega professor Bente Træen var med på da hun var innom Psykologisk institutt noen få dager før hun døde, forteller Kvalem, som synes at bevilgningen nettopp derfor gir ekstra mening – i tillegg til at den kommer i en måned preget av PRIDE. Det er  postdoktor Nantje Fischer, som leder NarSex, etter Træens borgang.  Fischer  var den som samlet trådene og fikk søknaden av gårde midt i sorgprosessen over tapet av en kjær mentor og kollega.

- Vår antakelse er at mange LHBT+- personer ikke får sine individuelle behov dekket av helsetjenestene. Dette kan føre til sosial ulikhet i møtet med helsevesenet, sier Kvalem, som understreker at mange leger og ander helsearbeidere i utgangspunktet går ut ifra at pasientene er heterofile og at det preger deres tilnærming.

- Vi vet fra før at for eksempel at særlig eldre skeive opplever det som vanskelig å måtte kommunisere sin legning til helsepersonell, sier Kvalem.

Håpet hennes og senterets er at oppsummeringene vil utvide kunnskapsgrunnlaget for faglige råd, politikkutvikling og utformingen av helsetjenester og føre til mer tilpassede og mer likeverdige tjenester.

Føre til høyere bevissthet om skeives helsebehov i hele befolkingen

Bevilgningen på 1,8 millioner korner gjør at NaRSex kan ansatte en forsker og en assistent i midlertidige stillinger for å utarbeide en systematisk kunnskapsoversikt over udekkede behov for helsehjelp relatert til psykisk helse, rus og vold i LHBT+- befolkningen. Målet er å publisere to vitenskapelig oversiktsstudier og en norsk kunnskapsrapport, i tillegg til å formidle funnene via mediene og gjennom en egen fagdag.

Kunnskapsoppsummeringen vil være myntet på den generelle befolkningen, LHBT+ minoriteter, ansatte i helse- og omsorgssektoren, beslutningstakere i helsesektoren og internasjonale forskningsmiljøer.

Av Gro Lien Garbo
Publisert 21. juni 2023 14:27 - Sist endret 21. juni 2023 14:58